پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
امیرحسین میرزایی [پدیدآور اصلی]، اردشیر کرمی محمدی[استاد راهنما]
چکیده: چکیده این رساله به بررسی و مطالعه تجربی اثر پارامترهای عملکردی دسته موتور خودرو 206 بر سختی دینامیکی پرداخته است. در این پروژه با استفاده از آزمایش های عملی میزان اثرگذاری متغیرهای طراحی از جمله پیش بار، فرکانس، جابجایی و اتیلن گلیکول بر سختی دینامیکی دسته موتور هیدرولیکی غیرفعال خودرو مطالعه شده است. برای اندازه‌گیری سختی دینامیکی دسته موتور در اثر ارتعاشات مختلف تحمیلی از سمت خودرو نیاز به یک نیروسنج دینامیکی است که با سرعت پاسخ و دقت بالا بتواند نوسانات نیرویی را اندازه گیری کند. در نتیجه در گام اول این پروژه یک نیروسنج دینامیکی با ظرفیت 20000 نیوتن طراحی و ساخته شده است. در ادامه فرایندهای کالیبراسیون استاتیکی و دینامیکی نیروسنج انجام پذیرفت و نهایتا با مقایسه نتایج با یک نیروسنج دینامیکی کالیبره شده مرجع، از صحت و تکرارپذیری نتایج نیروسنج ساخته شده اطمینان بعمل آمد. براساس نتایج خطای اندازه‌گیری استاتیکی و خطی بودن این نیروسنج کمتر از 1% می باشد. نتایج تکرارپذیری با استفاده از دسته موتور نشان از انحراف استاندارد N/mm 4/0 داشت. در ادامه با استفاده از طراحی آزمایشات، اثر متغیرهای طراحی بر سختی دینامیکی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که کلیه پارمترهای مورد آزمون در نتایج تاثیرگذار بودند. اولویت اثر گذاری بصورت کلی به ترتیب مربوط به پیش بار، دامنه، اثر متقابل دامنه و فرکانس و فرکانس می باشد. در حالتی که دسته موتور فقط لاستیکی باشد، فرکانس تاثیر کمتری نسبت به جابجایی و پیش بار در سختی دینامیکی دارد. در این حالت جابجایی بیشترین اثر را هم در بالادست و هم در پایین دست دسته موتور دارد. در زمانی که دسته موتور ترکیبی از لاستیک همراه با سیال باشد، فرکانس در سختی دینامیکی دسته موتور مطرح می شود. در این حالت در بالادست دسته موتور نیروها وابسته به هر سه مؤلفه جابجایی، فرکانس و پیش بار است. حال آنکه در پایین دست اثر پیش بار و فرکانس بیشتر خواهد بود و اثرات ناشی از جابجایی ها کم اثرتر می شوند. آزمایشات تکمیلی نشان داد که وجود اتیلن گلیکول در فرکانسهای بیش از 10 هرتز در دسته موتور غیرفعال تاثیر چشمگیری بر سختی دینامیکی و همچنین جذب ضربات دارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: دسته موتور هیدرولیک #سختی دینامیکی #انتقال پذیری نیرو #نیروسنج دینامیکی.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)