سازمانها به منظور حصول اهداف مشخصی شكل می گیرند. از این رو لازم است تا همواره كیفیت و عملكرد آنها مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد تا با شناخت نقاط قوت و ضعف و در پرتو نتایج حاصل ، مسیر فعالیتها و اقدامات در راستای تحقق اهداف مورد نظر ، هدایت گردد.
اهداف اصلی دریك نظام دانشگاهی می تواند عمدتاً برسه محور پیشبرد مرزهای دانش، آموزش نیروهای انسانی متخصص ومورد نیاز جامعه و تأمین نیازهای اجتماعی برای آموزش عالی ، استوار باشد. البته هر مؤسسه آموزش عالی باید با توجه به شرایط محیطی خود به تدوین رسالتها ، مأموریتها و اهداف ویژه برای خود بپردازد.
به منظور تحقق اهداف عام و خاص هر نظام دانشگاهی و دستیابی به سطح كیفیت مورد نظر ، باید كاركردهای مدیریت دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند. این كاركردها شامل موارد ذیل است:
(1) برنامه ریزی
(2) سازماندهی و هماهنگی
(3) هدایت و رهبری
(4) نظارت و ارزیابی
كاركرد نظارت و ارزیابی در نظام های دانشگاهی باید بر سایر كاركردها اشراف داشته باشد. از طریق نظارت و ارزیابی فعالیتهایی كه در فرآیند انجام امور به عمل می رسند بستر مناسب برای قضاوت در مورد كیفیت عملكرد فراهم می شود وبه كمك آن مسیر فعالیت ها در راستای اهداف مورد نظر هدایت می گردد. هر نظام دانشگاهی باید به یك نظام ارزیابی و نظارت مجهز باشد وبه كمك آن وضعیت موجود زیر نظام ها آموزشی ، پژوهشی و سایر خدمات عرضه شدة خود را به تصویر كشیده و با ”وضیت مطلوب“ مقایسه نماید.
در مدیریت كیفیت نظام آموزش عالی ، نظارت و ارزیابی دارای دو نقش عمده نظارت بر چگونگی انجام امور و در صورت لزوم تغییر جهت آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر در مرحله طراحی، برنامه ریزی و سازماندهی و ارزیابی نتایج حاصل از انجام امور است
آدرس: شاهرود- میدان 7 تیر- بلوار دانشگاه- پردیس مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود- ساختمان تحصیلات تکمیلی - طبقه همکف
عکس موجود نيست.
آییننامه تشکیل شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
آییننامه نظام نظارت و تضمین کیفیت وزارت علوم
آییننامه تشکیل و نحوه فعالیت دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاهها