پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1396
پدیدآورندگان:
شیما گویامفرد [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]، امیر حسن نیا[استاد مشاور]
چکیده: در حال حاضر ماشینهای بدون جاروبک آهنربا دائم بهطور گستردهای در صنایع مختلفی کاربرد دارند. ماشینهای تعویض شار آهنربا دائم به دلایلی ازجمله نصب سیمپیچی و آهنربا در استاتور، روتور ساده و چگالی گشتاور بالا موردتوجه قرار گرفتهاند. از کاربرد های عمده ی این ماشین می توان به صنایع هوا و فضا، تولید انرژی بادی و خودروهای الکتریکی اشاره کرد. یکی از مهمترین معایب این ماشینها گشتاور دندانهای بالا بوده که موجب نویز و لرزش می شود و کنترل ماشین را مشکل میسازد. در این تحقیق موتور روتور چندتکهای تعویض شار آهنربا دائم مورد مطالعه قرار گرفته -است که نسبت به دیگر ماشینهای تعویض شار برتری داشته ولی گشتاور دندانهای بالایی دارد. هدف از این تحقیق کاهش گشتاور دندانهای ماشین روتور چندتکهای تعویض شار آهنربا دائم با استفاده از روشهای کاهش گشتاور دندانهای ماشینهای آهنربا دائم است. برای تحقق این هدف، انواع روشهای دوبعدی نظیر ایجاد شکاف در روتور و استاتور، جفت کردن قطعه های روتور بهصورت شعاعی، ایجاد پل آهنی در روتور، تغییر انحنای قطعههای روتور و روشهای سهبعدی مانند انحراف روتور، جفت کردن قطعههای روتور بهصورت محوری بر روی ماشین مورد نظر شبیهسازی شده است. تأثیر این روشها در مشخصات مختلفی ازجمله ریپل گشتاور خروجی، اندازه ماکزیمم تا مینیمم گشتاور دندانهای، میانگین گشتاور خروجی و هارمونیکهای نیرومحرکه ی القایی بررسی شده است و درنهایت روشهای بهینهی ترکیبی برای کاهش بهتر ریپل گشتاور و اندازهی گشتاور دندانهای ارائه گردیده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور روتور چندتکهای تعویض شار آهنربا دائم #گشتاور دندانهای #المان محدود #ریپل گشتاور دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: