پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1386
پدیدآورندگان:
تیمور قنبری هاشم آبادی [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]، سیدمحمدرضا رفیعی[استاد راهنما]
چکیده: موتورهای پسماند نوع خاصی از موتورهای سنکرون بدون جاروبک هستند که به دلیل خصوصیات بارز عملکرد، کاربردهای ویژه ای یافته اند. مدلسازی دقیق روتور مهمترین بخش مطالعه رفتار دینامیکی در ان گونه موتورهاست. برای این مدلسازی بازم است حلقه های پسماند روتور و تاثیر انها در تغییر پارامترهای ماشین مود توجه بیشتر قرار گیرد. در این تحقیق معادلات توصیف کننده رفتار یک ماشین پسماند و تغییرات لحظه ای پارامترهای مدل ریاضی مورد بررسی قرار می گیرد. وابستگی پارامترهای مدار معادل به مقدار موثر ولتاژ ورودی ماشین قابل توجه است و معمولا چشم پوشی از آن منجر به نتایج غیر واقعی می شود. شبیه سازی ارائه شده در محیط MATLAB_SIMUlixnk برای یک ماشین پسماند و بررسی مشخصه های دینامیکی گذرایی مهم خروجی آن در شرایط مختلف، نقص مدلهای ساده با پارامترهای ثابت را نشان داده و لزوم به حساب آوردن تغییرات لحظه ای پارامترهای ماشین را تایید می نماید. نوسانات گشتاور، پدیده هانتینگ و راه اندازی ماشین پسماند از جمله موضوعاتی است که با استفاده از مدل پارامتر متغیر بهتر و دقیقتر مدلسازی شده و در انی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند. از آنجا که موتورهای پسماند معمولا دارای تغذیه اینورتری با سطح ولتاژ و فرکانسی غیر معمول می باشند، کیفیت توان تحویلی به آنها می تواند موضوع مهمی باشد. بنابراین در انی تحقیق تاثیرات مشکلات پدیده های کیفیت توان بر عملکرد موتور پسماند بررسی شد. این شرایط شامل هارمونیکی بودن، عدم تعادل، اضافه ولتاژ دائمی و لحظه ای منبع تغذیه ورودی می باشند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که این شرایط علاوه بر ایجاد مشکلات شناخته شده ای همانند نوسانی کردن گشتاور دائمی، باعث ایجاد تاثیرات منفی بر مشخصه های عملکرد موتور همانند گشتاور، سرعت و ضریب قدرت می شوند. بعلاوه تشدید نوسانات هانتینگ را نیز در پی خواهند داشت. بنابراین توجه بیشتری را در طراحی منابع تغذیه آنها لازم است. یک کاربرد پیشنهادی برای ماشین پسماند به عنوان شتاب دهنده توربوشارژهای ماشینهای دیزلی ارائه گردید. پایداری، سرعت و گشتاور ثابت، ساختار محکم در دما و سرعتهای بالا و امکان استفاده از این ماشین در دو مد موتوری و ژنراتوری از دلایل این پیشنهاد است. رفتار بازده و ضریب قدرت ماشین در این کاربرد در دو مد موتوری و زنراتوری مورد مطالعه قرار گرفت.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ندارد دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: