پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1393
پدیدآورندگان:
حسین عجم اکرامی [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]
چکیده: موتورهای پسماند سالیان درازی است که به واسطه خصوصیتهای منحصربه فردی مانند خود راهاندازی، اعوجاج کم گشتاور، لرزش و نویز ناچیز، جریان راهاندازی کوچک و ساختار محکم، جایگاه خود را در کاربردهای خاص پیداکردهاند. در عوض این موتور بازده کمی دارد و ضریب توان آن نسبت به موتورهای معمول مثل موتور القایی پایینتر است که باعث شده است صنایعی که به طور گسترده از این موتور استفاده میکنند ناچار به نصب بانک خازنی عظیمی برای جبران ضریب توان پایین موتورهای پسماند شوند. تنها راه حلی که باعث بهبود بخشیدن نقاط ضعف این موتور می شود و در عین حال نیازمند تغییر در ساختار موتور نیست، تحریک اضافی موقت است. تحریک اضافی به این معناست که ولتاژ اعمالی به یک موتور پسماند در سرعت سنکرون به طور پیوسته افزایش مییابد و به مقدار بزرگتری میرسد، سپس به طور پیوسته به مقدار اولیه برمیگردد. این کار علاوه بر اینکه ضریب توان را افزایش میدهد موجب کاهش جریان ورودی و افزایش بازده نیز میشود.
هدف این پایان نامه بررسی پدیده تحریک اضافی موقت و دلایل بهبود رفتار موتور بعد از آن است. در این راستا ابتدا مدلسازی حلقه و موتور پسماند انجام شده است. معیارهای مدلسازی حلقه به گونه ای انتخاب شده اند که بیضیِ معادل بیشترین تطابق ممکن را با حلقه پسماند داشته باشد. تحلیل دقیق موتور پسماند در شرایط کار گوناگون و تغییرات حالت مغناطیسی آن نیز که لازمه پرداختن به بحث تحریک اضافی است انجام شده است. در این پایان نامه الگوریتمی کلی برای پیشبینی عملکرد موتور مطرح میشود که پاسخ گوی تقریباً تمامی حالات ممکن در بحث تحریک اضافی است. استفاده از منحنی های واقعیِ بیشینه چگالی شار (Bp)، مساحت حلقه های پسماند (Eh)، چگالی شار پسماند (Br)، میدان مغناطیس زدا (Hc) در این الگوریتم، دقت بالای آن را تضمین می کند. نوع خاصتری از تحریک اضافی موقت معرفی می شود که نشان می دهد کاهش ولتاژ موتور به زیر ولتاژ نامی پس از تحریک اضافی موجب بهینه شدن رفتار موتور میگردد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تحریک اضافی موقت #تغییر ولتاژ #مدل سازی #موتور پسماند تخت دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: