پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1392
پدیدآورندگان:
هادی صادقی [پدیدآور اصلی]، رضا شیخ[استاد راهنما]
چکیده: توجه به تولیدات داخلی در هر کشوری موجبات رشد اقتصادی و حتی سیاسی آن کشور را فراهم خواهد نمود. با توجه به این که کشور ایران در منطقه خاص جغرافیایی و استراتژیک خاورمیانه واقع شده است و از سویی دیگر تلاش و هجمه‏ی همه‏جانبه‏ی چندین سال اخیر بر روی کشور توسط بدخواهان داخلی و خارجی نظام، بُعد اقتصادی بوده است، توجه به تولیدات داخلی در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی بایستی در درجه‏ی اول اولویت قرار گیرد. افزایش میزان خرید تولیدات داخلی و تمایل مصرف‏کنندگان به استفاده‏ی بیشتر از تولیدات داخلی و بومی علاوه بر افزایش میزان اشتغال و رشد اقتصادی می‏تواند موجبات اقتدار بیشتر نظام را فراهم نماید. به همین دلیل است که در سال‏های اخیر هر ساله شعار ابتدای سال از سوی مقام معظم رهبری(مد ظله) به مباحث اقتصادی و حمایت از تولیدات و سرمایه ‏های داخلی اختصاص یافته است. بُعد کیفیت محصول یکی از عواملی است که باعث عدم توجه خریداران به تولیدات داخلی در برخی صنایع و به خصوص در صنایعی نظیر صنعت لوازم خانگی شده است. در استانداردهای امروز دنیا جوایز متعددی برای تعالی در سازمان‏ها اهدا می‏گردد. مدل تعالی سازمانی EFQM یکی از معتبرترین مدل‏هایی است که بر اساس آن سازمان‏ها امتیازدهی شده و به آن‏ها جایزه تعلق می‏گیرد. در ایران نیز سازمان‏ها از مدل بومی شده تعالی، جهت رسیدن به تعالی سازمانی استفاده می‏نمایند. هدف این تحقیق شناسایی و رتبه‏ بندی عواملی است که موجب تعالی در صنعت لوازم خانگی می‏گردد. این عوامل از دو دیدگاه مشتریان و مدیران صنعت مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن شکاف بین نظرات دو گروه مشتریان و مدیران نیز مورد ارزیابی واقع شد. به منظور دستیابی به اهداف این پژوهش از شاخصه‏های مدل EFQM استفاده شده است. از آنجا که ارزیابی در این مدل به صورت شهودی صورت می‏پذیرد، برای دستیابی به نتایج دقیق‏تر از تکنیک‏های آنالیز تصمیم‏ گیری در این پژوهش استفاده شده است. در نهایت با استفاده از این تکنیک‏ها عواملِ شناسایی شده رتبه ‏بندی می‏گردد و نقاط قابل بهبود صنعت لوازم خانگی به ترتیب اولویت مشخص خواهد شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می‏دهد کلیه شاخصه ‏های مدل EFQM در افزایش خرید تولیدات داخلی با ضریب مطلوبیت (تأثیر گذاری) متفاوت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مؤثر می‏باشند. همچنین در اولویت‏ بندی صورت گرفته از دیدگاه مدیران و مشتریان صنعت در بین این عوامل تفاوت معناداری در امتیازدهی و رتبه ‏بندی بین دو دیدگاه یاد شده مشاهده می‏گردد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تولیدات داخلی #اولویت‏ بندی #تکنیک‏های آنالیز تصمیم‏ گیری #مدل تعالی سازمانی (EFQM)

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)