پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1392
پدیدآورندگان:
هادی صادقی [پدیدآور اصلی]، رضا شیخ[استاد راهنما]
چکیده: توجه به تولیدات داخلی در هر کشوری موجبات رشد اقتصادی و حتی سیاسی آن کشور را فراهم خواهد نمود. با توجه به این که کشور ایران در منطقه خاص جغرافیایی و استراتژیک خاورمیانه واقع شده است و از سویی دیگر تلاش و هجمهی همهجانبهی چندین سال اخیر بر روی کشور توسط بدخواهان داخلی و خارجی نظام، بُعد اقتصادی بوده است، توجه به تولیدات داخلی در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی بایستی در درجهی اول اولویت قرار گیرد.
افزایش میزان خرید تولیدات داخلی و تمایل مصرفکنندگان به استفادهی بیشتر از تولیدات داخلی و بومی علاوه بر افزایش میزان اشتغال و رشد اقتصادی میتواند موجبات اقتدار بیشتر نظام را فراهم نماید. به همین دلیل است که در سالهای اخیر هر ساله شعار ابتدای سال از سوی مقام معظم رهبری(مد ظله) به مباحث اقتصادی و حمایت از تولیدات و سرمایه های داخلی اختصاص یافته است.
بُعد کیفیت محصول یکی از عواملی است که باعث عدم توجه خریداران به تولیدات داخلی در برخی صنایع و به خصوص در صنایعی نظیر صنعت لوازم خانگی شده است. در استانداردهای امروز دنیا جوایز متعددی برای تعالی در سازمانها اهدا میگردد. مدل تعالی سازمانی EFQM یکی از معتبرترین مدلهایی است که بر اساس آن سازمانها امتیازدهی شده و به آنها جایزه تعلق میگیرد. در ایران نیز سازمانها از مدل بومی شده تعالی، جهت رسیدن به تعالی سازمانی استفاده مینمایند.
هدف این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عواملی است که موجب تعالی در صنعت لوازم خانگی میگردد. این عوامل از دو دیدگاه مشتریان و مدیران صنعت مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن شکاف بین نظرات دو گروه مشتریان و مدیران نیز مورد ارزیابی واقع شد. به منظور دستیابی به اهداف این پژوهش از شاخصههای مدل EFQM استفاده شده است. از آنجا که ارزیابی در این مدل به صورت شهودی صورت میپذیرد، برای دستیابی به نتایج دقیقتر از تکنیکهای آنالیز تصمیم گیری در این پژوهش استفاده شده است. در نهایت با استفاده از این تکنیکها عواملِ شناسایی شده رتبه بندی میگردد و نقاط قابل بهبود صنعت لوازم خانگی به ترتیب اولویت مشخص خواهد شد.
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد کلیه شاخصه های مدل EFQM در افزایش خرید تولیدات داخلی با ضریب مطلوبیت (تأثیر گذاری) متفاوت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مؤثر میباشند. همچنین در اولویت بندی صورت گرفته از دیدگاه مدیران و مشتریان صنعت در بین این عوامل تفاوت معناداری در امتیازدهی و رتبه بندی بین دو دیدگاه یاد شده مشاهده میگردد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تولیدات داخلی #اولویت بندی #تکنیکهای آنالیز تصمیم گیری #مدل تعالی سازمانی (EFQM) دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: