پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1395
پدیدآورندگان:
حامد نوروزیان [پدیدآور اصلی]، بزرگمهر اشرفی[استاد راهنما]
چکیده: مدیریت دانش علمی است که به دانش سر و شکل میدهد و آن را به یک ابزار قدرت در سازمان تبدیل میکند. از طرفی، عملکرد مناسب مدیریت دانش تنها با بهرهگیری از دانش به روز و با کیفیت تضمین نمیشود، بلکه در بسیاری از مواقع ممکن است نیازمند رفتارهای اخلاقی و انسانی باشد. پژوهشگران با درک این موضوع، به مفهوم جدیدی به نام هوش معنوی دست یافتند. در واقع، هوش معنوی میتواند زمینه جریان دانش را در بطن سازمان فراهم کرده و احساس حقانیت در برابر محیط را، به کارکنان جهت ابراز تواناییهای خود اعطا میکند. همچنین هوش معنوی زمینه ابراز ایدهها، انتقادها و پیشنهادها را در نیروی کار سازمان تقویت میکند. این رویه میتواند در قالب رفتارهای آوایی کارکنان، دانشی نو، برگرفته از پیشنهادها، ایدهها و حتی انتقادها را، در چرخه مدیریت دانش سازمان، نهادینه کند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی تأثیر هوش معنوی بر مدیریت دانش با نقش میانجی رفتارهای آوایی میباشد.
تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. از لحاظ چگونگی بدست آوردن داده میتوان این تحقیق را در زمره تحقیقات توصیفی در نظر گرفت. جامعه مورد نظر، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 597 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان و در نظر گرفتن حجم جامعه و جاگذاری در فرمول نمونهگیری تصادفی، حداقل حجم نمونه 233 عدد مشخص شد. پس از دریافت 237 پرسشنامه از کارکنان، دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار SMART PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از اثر معکوس هوش معنوی بر آوای مطیع و آوای تدافعی، تأثیر مستقیم و معنادار هوش معنوی بر آوای نوع دوستانه، تاثیر مستقیم و معنادار هوش معنوی بر روی مدیریت دانش و تأثیر مستقیم و معنادار آوای نوع دوستانه بر مدیریت دانش میباشد. همچنین فرضیه تأثیر آوای مطیع و آوای تدافعی بر مدیریت دانش نیز تأیید نشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#هوش معنوی #مدیریت دانش #رفتارهای آوایی #آوای نوع دوستان دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: