پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع دکتری > سال 1401
پدیدآورندگان:
قاسم فائزیان [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]، دکتر نادر سرگلزایی [استاد مشاور]
چکیده: در طراحی ماشینهای الکتریکی، معمولا شکل کلی هندسه از قبل معلوم است و هدف از بهینهسازی محاسبة ابعاد و اندازههای مناسب بر مبنای هندسة پیش فرض است در حالیکه خود این هندسه ممکن است بهینه نباشد. در روش پیشنهادی، پیش فرضی برای هندسۀ کلی وجود ندارد و هندسۀ وسیله در طی فرآیند بهینهسازی شکل میگیرد. از این روش برای بهبود پروفایل استاتیکی موتور سوئیچ رلوکتانسی با چهار قطب روی استاتور و دو قطب روی روتور استفاده شده است. سطح روتور توسط چند بیاسپلاین تعریف میشود. اگرچه از بیاسپلاین بصورت محدود در طراحی وسایل الکترومغناطیس استفاده شده است، اما برای اولین بار است که از آن برای طراحی روتور کامل موتور سوئیچ رلوکتانس استفاده میشود. تعدادی نقاط کنترلی روی سطح روتور قرار دارد که با تغییر مکان هندسی این نقاط، امکان تغییر هندسۀ روتور بصورت دلخواه فراهم میشود. این نقاط متغیرهای طراحی را تشکیل میدهند و با تغییر مکان این نقاط توسط الگوریتم بهینهسازی پروفایل گشتاور استاتیکی موتور به پروفایل مطلوب نزدیک میشود. تحلیل المان محدود دو بعدی با استفاده از جعبه ابزار MATLAB/PDE انجام شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد روش پیشنهادی قابلیت بسیار بیشتری برای تطابق با توابع هدف مختلف دارد. برای تابع هدف پیشنهادی، پروفایل گشتاور موتور طراحی شده با روتور بیاسپلاین ، حدود %17 با گشتاور مطلوب اختلاف دارد در حالی که این اختلاف برای موتور طراحی شده با هندسۀ مرسوم به 40% میرسد. همچنین نتایج آزمایشگاهیِ حاصل از نمونۀ ساخته شده، اعتبار نتایج تحلیل را نشان میدهد
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور سوئیچ رلوکتانس #منحنی بی-اسپلاین #تحلیل المان محدود #گشتاور استاتیکی #بهینهسازی شکل.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: