پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1394
پدیدآورندگان:
هادی کریمی علی آباد [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]
چکیده: در صورتی که عملکرد موتور فقط در سرعت سنکرون مد نظر باشد و هیچگونه تغییر سرعتی نیاز نباشد، بنابراین استفاده از درایو راهانداز برای راهاندازی موتور، توجیه اقتصادی ندارد. جهت راهاندازی مستقیم موتور سنکرون مغناطیسدائم میتوان از قفس به عنوان راهانداز استفاده شود. در این پایاننامه، ساختار جدیدی برای قفس موتور مغناطیس دائم شار محوری معرفی میشود و الگوریتم طراحی مناسب برای آن ارائه می گردد. بر اساس نتایج حاصل از شبیه سازیها، ساختار قفس پیشنهاد شده قادر است موتور مغناطیسدائم شار محوری را با اتصال مستقیم به شبکه به طور مناسبی راهاندازی نماید. همچنین، این ساختار عملکرد میراکنندگی مطلوبی را نیز در موتور ایفا می کند به این معنی که، با وجود قفس، اغتشاشات سریعا میرا شده و مدت زمان برگشت به سنکرونیزم بسیار کوتاهتر میشود. در ماشینهای مغناطیسدائم، آهنربا نقش اساسی در عملکرد ماشین ایفا میکند و به همین دلیل حفظ خاصیت مغناطیسی آن ها از موارد بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. هنگامی که موتور در معرض اغتشاش بزرگی قرا گیرد ممکن است جریان غیر مغناطیسکننده استاتور شدیدا افزایش یابد. شار ناشی از این افزایش جریان یا عکسالعمل آرمیچر ممکن است سبب کاهش چگالی شار آهنربای دائم به طور برگشت ناپذیر شود.. نتایج شبیههای بیشمار انجام گرفته نشان میدهد که قفس طراحی شده برای موتور علاوه بر ایفای نقش راهاندازی مستقیم، تاثیرات منفی عکسالعمل آرمیچر بر روی آهنربا را به طور قابل ملاحظهای کاهش میدهد. در بخشهای انتهایی این پایاننامه نقش مهم قفس در جلوگیری از پدیده مغناطیسزدایی با یک روش جدید مورد بررسی قرار گرفته و ساختار بهینهای از قفس، جهت کاهش پدیده مغناطیسزدایی و همچنین راهاندازی مستقیم موفق موتور ارائه می گردد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ماشینهای مغناطیسدائم #شار محوری #راهاندازی مستقیم #قفس راهانداز #پدیده مغناطیسزدایی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: