پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
علیرضا حصاری [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]
چکیده: در این پایان نامه عملکرد یک موتور القایی شار محوری دو روتوره با دو درجه آزادی به عنوان محرک اولیه خودرو برقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پایداری و عملکرد صحیح خودرو در شرایط بار نابرابر چرخ های محرک مانند حرکت در مسیر پیچ و منحنی (چرخش) و یا قرارگیری چرخ‌های محرک تحت اصطکاک‌های نابرابر مانند بار یخ حائز اهمیت است و به پاسخ محرک بستگی دارد؛ بنابراین خودرو نیازمند سیستمی است که وظیفه هماهنگی سرعت-گشتاور بین چرخ‌های محرک را برعهده گیرد. در اغلب خودروهای الکتریکی با یک محرک مرکزی دیفرانسیل مکانیکی این وظیفه را بر عهده دارد. در ساختارهای الکتریکی با بیش از یک محرک، به ازای هر محرک به یک مبدل مستقل نیاز هست و سیستم کنترلی الکتریکی یا دیفرانسیل الکتریکی جای دیفرانسیل مکانیکی را گرفته و بر اساس روش‌های کنترلی مختلف، هماهنگی سرعت-گشتاور بین موتورهای الکتریکی را فراهم می‌کند. هدف این پایان‌نامه بررسی عملکرد یک موتور القایی شار محوری دو روتوره با دو درجه آزادی به‌عنوان محرک اولیه خودرو است که هر یک از روتورها از لحاظ مکانیکی از یکدیگر کاملاً مستقل بوده و نیروی موردنیاز برای خودرو را فراهم می‌کند. از آنجایی ‌که این موتور ذاتاً فرایند دیفرانسیل مکانیکی را در خود دارد، قابلیت حذف هرگونه سیستم دیفرانسیلی وجود داشته و تنها به یک مبدل مرکزی و روش ساده کنترل ولتاژ-فرکانس نیاز هست. این موضوع سبب می‌گردد که پیچیدگی‌های کنترلی در ساختارهای دو موتوره و هزینه سیستم محرک و کنترل کاهش یابد. این ادعا با مدل‌سازی بار خودرو در شرایط مختلف با شبیه‌سازی‌های (متلب-سیمولینک) و سپس اعمال بار به موتور در نرم‌افزار اجزاء محدود (انسیس مکسول) صحت سنجی گشته است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور القایی شار محوری ـ خودرو الکتریکی ـ دیفرانسیل الکتریکی ـ موتورهای دو روتوره ـ مدل‌سازی بار خودر
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)