پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1395
پدیدآورندگان:
امین نوبهاری [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]، امیر حسن نیا[استاد مشاور]
چکیده: در این پایاننامه طراحی مناسب یک موتور القایی شار محوری دو روتوره مورد مطالعه قرار گرفته است. نخست با استفاده از معادلات ابعاد و محاسبه مدل مدار معادل الکتریکی، یک الگوریتم اولیه برای طراحی این موتور ارائه شده است و پس از آن مدلهای المان محدود دو بعدی و سه بعدی موتور توسعه داده شدهاند. نتایج این مدلسازیها اعتبار و دقت بالای الگوریتم طراحی را نشان میدهند. همچنین قابلیتها و دقت مدلسازی این موتور با استفاده از روش المان محدود دو بعدی، با توجه به مزایای آن در حجم و زمان محاسبات در مقایسه با مدلسازی سه بعدی مورد ارزیابی قرار گرفته است. موربسازی شیارهای روتور، یک تکنیک متداول در موتورهای القایی برای کاهش اثرات شیار به ویژه ریپل گشتاور است. از طرفی ساختار دو روتوره گزینههای متنوعتری برای طراحی شیارهای مورب در اختیار طراح قرار میدهد. تأثیر بکارگیری موربسازی شیارها در دو روتور، به صورت همجهت و غیر همجهت و همچنین بکارگیری زوایای موربسازی متفاوت در دو روتور، بر عملکرد موتور به ویژه گشتاور و تلفات آن مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به طور کلی موربسازی شیارها معایبی نیز در پی دارد؛ از جمله افزایش سطح اشباع هسته و افزایش تلفات اهمی ناشی از جریانهای جاری بین میلههای روتور. در موتورهای شار محوری، دشواری بیشتر ساخت هسته روتور با شیارهای مورب نیز مزید بر علت است. روش پیشنهادی جابهجایی نسبی دو روتور که در این پایاننامه ارائه شده، بدون نیاز به موربسازی، ریپل گشتاور را تا حد قابل قبولی کاهش داده و برخی مشخصههای دیگر موتور را نیز بهبود میبخشد. این روش در موتورهای کوچک و بزرگ به سادگی قابل اجراست، در حالی که موربسازی شیارهای روتور در موتورهای بزرگ بسیار دشوار و در نتیجه غیرمتداول است. به دنبال این ایده، الگوریتم محاسبه میزان جابهجایی روتورها نیز ارائه شده و مدلسازی المان محدود اعتبار آن را تأیید میکند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور القایی شار محوری دو روتوره #موربسازی شیار #ریپل گشتاور #جابهجایی نسبی روتورها دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: