پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
سیده فاطمه سیدی [پدیدآور اصلی]، محمد حسین تبار مرزبالی[استاد راهنما]، سید مهدی میر ایمانی [استاد مشاور]
چکیده:
چکیده
در سال های اخیر استفاده از ماشین های سنکرون آهنربای دائم با سیم پیچی متمرکز شیار کسری بسیار مورد توجه صنعت قرار گرفته است. همچنین نیاز روزافزون به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر منجر به توجه هرچه بیشتر به وسایل نقلیه ی الکتریکی از جمله خودروهای الکتریکی و خودروهای الکتریکی-هیبریدی شده است که منجر به کاهش مصرف سوخت های فسیلی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شوند. به منظور دستیابی به چگالی توان و چگالی گشتاور بالا در کاربردهایی نظیر محرکه ی وسایل نقلیه الکتریکی ، کمپرسورهای برقی، فن های خودروهای برقی، کمپرسور باد خودروهای سنگین، محرکه ی آسانسورها و غیره، فرآیندهای مربوط به طراحی این ماشین ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین از مزایای مربوط به سیم پیچی متمرکز می-توان به چگالی توان بالا، بازده بالا، سیم پیچ انتهایی کوتاه، ضریب پرشوندگی شیار بالا، گشتاور دندانه ای پایین، قابلیت کار در ناحیه تضعیف شار وسیع و قابلیت مقاومت در برابر خطا اشاره کرد .به همین منظور در این پایان نامه به طراحی و کنترل چندین ماشین سنکرون آهنربای دائم داخلی با سیم پیچی متمرکز شیار کسری با تعداد قطب و شیار متفاوت با استفاده از استراتژی کنترلی بیشینه ی گشتاور بر آمپر به منظور دستیابی به یک ترکیب بهینه از تعداد شیار و قطب، افزایش بازده و همچنین کاهش اثرات پارازیتی از جمله ریپل گشتاور و نویز صوتی پرداخته شده است. به کمک این روش کنترلی می-توان با کمترین مقدار جریان، گشتاور مورد نیاز را فراهم کرد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: ماشین سنکرون آهنربای دائم داخلی #سیم پیچی متمرکز شیار کسری #کاهش ریپل گشتاور #بیشینه ی گشتاور بر آمپر #بازده
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: