پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
مصطفی فرهمندنژاد [پدیدآور اصلی]، سید وحید حسینی[استاد راهنما]، هادی پروز[استاد راهنما]
چکیده:
امروزه خودروها بهعنوان وسایل نقلیه پرکاربرد در زندگی روزمره مردم نقش اساسی ایفا میکنند. تضمین عملکرد ایمن قطعات خودرو که با اتصالات مختلف به یکدیگر وصل شده اند و متأثر از تنش های نوسانی و دینامیکی زیادی می باشند، بسیار دارای اهمیت است. طبق مثلثی از جنس HR60 یکی از قطعات در سیستم تعلیق خودرو است که کارکرد آن اتصال رام زیر موتور به سر چرخ است. برای بررسی تأثیر پارامترهای آزمون و ساخت، ابتدا مدل شبیهسازی المان محدود توسعه داده شد. سپس، نتایج این شبیهسازی با استفاده از آزمون تجربی اندازهگیری کرنش صحهگذاری شد. پس از اطمینان از صحت عملکرد شبیهسازی، تحلیل عددی خستگی با استفاده از نرمافزار انجام شد و نتایج آن با نتایج آزمون تجربی خستگی مقایسه شد. مقدار تنش در ناحیه ترک از شبیهسازی و آزمون تجربی به ترتیب برابر با ۱۷۱ و ۱۶۸ مگا پاسکال و مقدار کرنش در این ناحیه به ترتیب برابر با ۰٫۰۰۰۸۳ و ۰٫۰۰۰۰۸۱ به دست آمد. انطباق بین دادههای شبیهسازی و آزمون تجربی بیانگر دقت و صحت شبیهسازی بود. سپس، به بررسی اثر پارامترهای مؤثر قطعه بر روی عمر پرداخته شد. برای بررسی تأثیر مقدار انطباق بین بوشها و طبق مثلثی، سه مقدار ۰٫۱۵، ۰٫۲۱، ۰٫۳ میلیمتر برای این انطباق انتخاب شد. نتایج نشان داد که حد استقامت در ناحیه ترک به ترتیب ۱۱۲، ۹۹ و ۱۰۳ مگا پاسکال است. لذا، میتوان بیان کرد که بهترین حالت انطباق پرسی برابر با ۰٫۲۲ میلیمتر است. اثرات بقیه پارامترها نیز بر روی عمر قطعه بررسی شد که شامل پارامترهای اثر لبه، کیفیت سطح، روش ساخت و نوع فیکسچر بود.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#آزمون خستگی #اتصال انطباقی #حد دوام #طبق مثلثی #عمر.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: