پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1389
پدیدآورندگان:
محمد رضا کریمی [پدیدآور اصلی]، محمدجواد مغربی[استاد راهنما]
چکیده: جت مدور آزاد زمانی حاصل می شود که سیال با یک ممنتوم اولیه داده شده، از یک نازل دایره ای به محیطی نامحدود تخلیه شود. جریان های جت مدور بخاطر هندسه ساده ای که دارند، در بسیاری از کاربرد های مهندسی مانند پیشرانش، اختلاط و آیرواکوستیک یافت می شوند. آنها همچنین از نقطه نظر تئوری مهم هستند زیرا الگویی مناسب برای جریان های آزاد ارائه می کنند.
معادلات حاکم در مکانیک سیالات عموما معادلات ناویر- استوکس می باشند. از آنجا که این معادلات ماهیتا غیر خطی هستند، حل های دقیق آنها بندرت یافت می شود. بنابراین پاسخ های دقیق تنها می توانند با حل کردن عددی معادلات ناویر- استوکس بدست آیند. در اینجا ما به نوع خاصی موسوم به شبیه سازی مستقیم عددی اشاره داریم که در آن همه مشخصات جریان با جزئیات محاسبه می شوند.
در کار پیش رو شبیه سازی مستقیم عددی جریان یک جت مدور در حال توسعه مکانی انجام شده است. معادلات ناویر- استوکس تراکم ناپذیر دو بعدی در یک سیستم مختصات استوانه ای حل شده اند. این معادلات در یک دامنه که در جهت جریان محدود و در جهت عمود بر جریان نا محدود می باشد، حل می شوند. برای محاسبه مشتقات مکانی یک طرح تفاضل محدود فشرده در جهت و یک روش تفاضل محدود فشرده تطبیقی در جهت بکار رفته است. روش رانج-کوتای مرتبه سوم فشرده برای توسعه شبیه سازی عددی در زمان استفاده شده است. نتایج شبیه سازی در عدد رینولدز پایین بدست آمده و رابطه توانی برای نقصان خط مرکزی و نیم عرض جت بعنوان تابعی از فاصله از ورودی جریان بررسی شده است. پروفیل های سرعت و ورتیسیته در ایستگاههای مختلف در جهت جریان رسم شده و پدیده خود تشابهی مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین با اعمال برخی اغتشاشات در ورودی جریان، سرعت های متوسط و نوسانی بدست آمده و توزیعات تنش رینولدز بررسی شده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شبیه سازی #جت #حل عددی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: