پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1393
پدیدآورندگان:
حجت رازنهان [پدیدآور اصلی]، سیدمجید هاشمیان[استاد راهنما]، پوریا اکبرزاده[استاد مشاور]
چکیده: در صنایع نیروگاهی جهت انتقال قدرت الکتروموتور به پمپها و فنهای با توان زیاد غالباً از کوپلینگهای هیدرولیکی به دلیل عدم درگیری فیزیکی در مقایسه با کوپلینگهای مکانیکی استفاده میشود. با این وجود به دلیل محبوس بودن روغن در فضای کوپلینگ در اثر کارکرد مداوم و تولید حرارت، این روغن خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست میدهد (ازکارافتادگی زودهنگام کوپلینگ) که با تحلیل صحیح رفتار حرارتی و خنککاری مناسب آن تا حد زیادی میتوان این مشکل را به تاخیر انداخت. لذا در این مقاله رفتار حرارتی و هیدرودینامیکی مخلوط روغن و هوا در یک کوپلینگ هیدرولیکی نیروگاهی توسط نرمافزار فلوئنت شبیهسازی و بررسی میشود. هدف از این مطالعه شناسایی محل وقوع جریانهای ثانویه و چرخشی که بیشترین نقش در تولید حرارت را دارند و تعیین نواحی (سیال و بدنه کوپلینگ) با دمای زیاد میباشد. در این شبیهسازی، جریان سیال عامل درون کوپلینگ در حالت سهبعدی، دوفازی و مغشوش مورد بررسی قرار میگیرد. میدان توزیع سرعت و دمای درون سیال و توزیع دما روی بدنه کوپلینگ محاسبه و مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج این شبیهسازی نشان میدهد که بیشترین درجه حرارت و تلفات در محل قطر بیرونی چرخ پمپ و توربین کوپلینگ (جایی که جریان گردابهای و ثانویه اتفاق میافتد) حادث میشود. در پایان تاثیر افزایش فاصله چرخ پمپ و توربین و همچنین تاثیر جابهجایی فینهای حرارتی بدنه روی عملکرد کوپلینگ و کاهش تلفات هیدرولیکی و حرارتی مورد بررسی قرار میگیرد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کوپلینگ هیدرولیکی #فلوئنت #توزیع دما #جریان دوفازی #توربین و پمپ کوپلینگ دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: