پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع دکتری > سال 1403
پدیدآورندگان:
امید رحمانی [پدیدآور اصلی]، حسین قاسم زاده طهرانی[استاد راهنما]، ایمان آقایان[استاد راهنما]
چکیده: چکیده
در سالهای اخیر آمار تصادفات نشان می دهد که درصد زیادی از آن ها مربوط به مشخصات دارای قوسهای افقی یا قائم مسیر راهها میباشد. بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که فرض های آیین نامه آشتو (کتاب سبز) به ویژه مدل جرم نقطهای به دلیل عدم لحاظ مسئله رفتار رانندگی نمیتواند پیش بینی کننده مناسبی از مقادیر ایمن اجزای راهها باشد. به همین منظور در این تحقیق تحلیل های مبتنی بر پارامترهای شتابی برای پاسخگویی به مسئله رفتار رانندگی و اندرکنش آن با طراحی هندسی، استفاده خواهد شد. روش تحلیل های شتاب-مبنا بر اساس رفتار رانندگی، به عنوان یک عامل مهم، از سه جنبه : قبل از طراحی مسیر، حین بهره برداری (پیشگیری از رخداد سوانح با پردازش تصویر) بعد از رخداد، سوانح و تصادفات رانندگی، میتواند مورد بررسی قرارگیرد. هرچه در این جنبه ها از بررسی رفتار رانندگی، مقادیر و پارامترهای شتاب-مبنا، به واقعیت نزدیک تر باشند، حاشیهایمنی و طرح هندسی اجزا مطلوب تر هستند. لوپ ها به دلیل ترکیب سیستم های مختلف قوس های افقی با مشخصات قائم مسیر و شیب های طولی، پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر اجزای هندسی راه دارند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی عملکردی پیکره بندی هندسی بدنه اصلی و شکل کلی لوپ رمپ های جریان آزاد در حالت جریان-آزاد، از روی داده های رفتار تقاضای وسیله نقلیه بدست آمده از پهپاد می باشد. این مطالعه با انتخاب نشانگر شتاب جانبی حداکثر وسایل نقلیه ناشی از رفتار رانندگی در لوپ ها (ay, i)، به عنوان یک SSMs، و معرفی پارامتر جدیدی برای تعیین شکل کلی بدنه اصلی لوپ ها (نسبت a/b در بیضی معادل لوپ)، یک روش پیشگیرانه برای تحلیل ریسک و رتبه بندی با نام سطح ایمنی لوپ (LSL) (براساس شتاب جانبی آستانه (at)، شتاب جانبی ماکزیمم 85% و بررسی تصادفات لوپ ها)، ارائه داد. نتایج نشان داد تغییرات متغیر a/b و شیب طولی میانگین، رابطه معناداری با تغییرات شتاب جانبی حداکثر در هر لوپ دارد. همچنین تطبیق مناسب آمار تصادفات و نتایج مربوط به شتاب جانبی، نشان داد که مقدار LSL، می تواند بازه های مناسب برای رتبه بندی ها و عیب یابی قطعات لوپ ها از نظر ایمنی ارائه دهد. در نهایت، مدل پیش بینی شتاب جانبی حداکثر، براساس پارامترهای هندسی شکل کلی لوپ ها، برازش مناسبی(R2=0.88) بین داده مشاهده و پیش بینی شده را نشان می دهد. نتایج این مطالعه می تواند درک بهتری از ایمنی رانندگان وسایل نقلیه در انتخاب نمودن پیکره بندی هندسی و ارتقای شکل کلی لوپ ها در فرآیند طراحی ارائه دهد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: طرح هندسی راه #قوس افقی #حاشیهایمنی #شتاب جانبی #ایمنی لوپ رمپ #روش پیشگیرانه #مدل ارزیابی ایمنی جایگزین.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: