پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
فاطمه ستاری وند [پدیدآور اصلی]، حسین قاسم زاده طهرانی [استاد راهنما]، ایمان آقایان [استاد راهنما]
چکیده: چکیده :
میدانها، تقاطع هایی هستند که برای بهبود ایمنی، کاهش ازدحام و افزایش جریان ترافیک طراحی شدهاند. میدانها در مقایسه با تقاطعهای تابلودار و چراغدار بهطور قابل توجهی تعداد و شدت تصادفات را کاهش میدهند. این پایاننامه رویکرد ارزیابی ریسک مبتنی بر شاخص ایمنی برخورد، زمان برخورد یا TTC در میدانهای شهری را بررسی میکند. شاخص (Time To Collision) هنگامیکه دو وسیله نقلیه پشتسرهم قرار بگیرند؛استفاده میشود. زمان برخورد لحظهای که سپر جلو خودرو عقبی به سپر پشتی خودرو جلویی برخورد میکند، میباشد. برای پرداختن به این چالش، چارچوبی پیشنهاد میشود که به کمک شاخص ایمنی برخورد و با استفاده از مدلهای احتمال آماری بررسی میشود. تجزیه و تحلیل تصادفات در این پژوهش از میدان دلاوران در شهر مشهد با استفاده از فیلمبرداری ست، دادههای مورد نظر به وسیله نرم افزار Adobe Premiere استخراج میشود و با کمک نرم افزار Excel داده ها محاسبه میشود. این داده ها عبارت انداز: زمان واقعی، سرعت وسایل نقلیه، سرفاصلهزمانی، سرفاصلهمکانی و طول خودرو میباشد. با نظارت از این دادهها و محاسبات زمان برخورد برای ۵۰۰ وسیله نقلیه محاسبه شده و این مقدار بین ۰تا۳ بحرانی میباشد ( در این بازه احتمال دارد تصادف رخ دهد). در نهایت با ارائه تابع توزیع احتمال مناسب به کمک نرم افزار Easy Fit درصد تصادفات در این بازه مشخص میشود. زمان برخورد هر چه به ۳ نزدیکتر باشد راننده ایمنتر و هر چه به صفر نزدیکتر باشد راننده پرخطر میباشد. با استفاده از تابع احتمال مناسب سه بازه پر خطر(TTC=0.1,0.3,0.5) بررسی میشود. اگر زمان برخورد کوچکتر از 1/0 ثانیه باشد درصد برخورد در این میدان 227/0درصد و کوچکتر از 3/0 ثانیه باشد درصد تصادفات 481/0درصد و اگر زمان برخورد کوچکتر از 5/0 ثانیه باشد 737/0درصد احتمال برخورد و تصادف وجود دارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: احتمال برخورد #شاخص(معیار) ایمنی #زمان برخورد #تابع توزیع احتمال مناسب برخورد
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: