پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1386
پدیدآورندگان:
مجيد فهيمي [پدیدآور اصلی]، علی کیهانی[استاد راهنما]، احمد احمدی[استاد راهنما]، رامین امینی[استاد مشاور]
چکیده: روشهای گوناگون کنترل سازه ها طی سالهای اخیر بسیار گسترش یافته است این روشها با تاکید خاصی بر کاهش پاسخ سازه ها در برابر بارهای دینامیکی، خصوصاً باد و زلزله بوده است. این روشها بطور کلی به سه گروه کنترل فعال ، نیمه فعال و غیر فعال تقسیم می شوند که از نظر نیاز به انرژی ، با یکدیگر تفاوت دارند. همه این روشها در جهت بهبود رفتار سازه و اقتصادی تر نمودن پروژه ها عمل می نمایند. در این تحقیق سازه دکل آنتن برج میلاد به عنوان سازه مورد مطالعه انتخاب شده است و با توجه به طراحی و اجرا شدن آن بدون سیستم کنترلی، در این پایان نامه با توجه به شرایط موجود، یک سیستم کنترل فعال برای این سازه در برابر بار دینامیکی باد طراحی گردیده است تا جابجایی های آنرا تحت بار دائمی باد موجود در محل، کاهش دهد. با توجه به اینکه سازه موجود وزن قابل توجهی دارد به تبع آن مراحل ساخت و حمل سازه نیز به زمان زیادی نیاز داشته و از روشهای نصب پیچیده و تجهیزات خاصی استفاده شده است، در این پایان نامه با استفاده از یک سیستم کنترل فعال سازه بهینه طراحی شده است که دارای رفتاری مشابه سازه اولیه (موجود) می باشد. در سیستم کنترل پیشنهادی از آسانسور موجود در آنتن که مورد استفاده تعمیرات داشته بعنوان محرک استفاده شده است. سازه بهینه شده که دارای رفتاری مشابه سازه اصلی می باشد دارای وزن بسیار کمتری نسبت به سازه اصلی بوده که این امر علاوه بر کاهش هزینه های ساخت و حمل سازه، باعث می شود که عملیات مونتاژ و نصب سازه با توجه به اینکه سازه می بایست در ارتفاع 315 متری نصب گردد، بسیار راحت تر و با امکانات و تجهیزات ساده تری قابل انجام باشد و زمان کوتاهتری نیز مورد نیاز باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کنترل سازه #کنترل فعال #نیمه فعال #غیر فعال #بار دینامیکی #پاسخ سازه #بهینه سازی

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)