پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1394
پدیدآورندگان:
حمیدرضا طحان منش [پدیدآور اصلی]، سعید حکمی نسب احمد آبادی[استاد راهنما]
چکیده: نگارنده ی این تحقیق قصد دارد تا نقش تاثیر تحلیل کاربران شبکه های اجتماعی بر رفتار سهامداران بورس ، بررسی کند. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است؛ و جامعه ی آماری در این پژوهش، کاربران اینترنت داخل کشور ایران و عضو شبکه ی اجتماعی فیسبوک هستند؛ که تعداد دقیق آنها اعلام نشده است. برای آزمون روایی یا ابزار تحقیق، از آزمون پایایی بازآزمایی؛ و برای اعتبار تحقیق، از آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه در میان کاربران فیسبوک داخل ایران، تعداد 376 نفر مشخص شد و به شیوه ی هدفمند، مورد بررسی قرار گرفت.
پس از جواب دادن به پرسشنامه ها ، داده های این پژوهش به وسیله ی نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ و در نتیجه مشخص شد که بین استفاده از شبکه اجتماعی و به منظور تحلیل سهام و حجم معاملات سهام افراد، رابطه ی معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، مشخص شد که بین استفاده از اشکال در تحلیل های ارائه شده، استفاده از لغات فنی در تحلیل، تکرار نظرات افراد (موافق با تحلیل)، و حجم معاملات کاربران ارتباط معناداری وجود دارد. زیرا افرادی که به نظرشان استفاده از اشکال در تحلیل های ارائه شده و همچنین استفاده از لغات فنی و تکرار نظرات افراد تاثیر زیادی ندارد، حجم معاملاتشان در بازار بورس کمتر بوده است. همینطور افرادی که از شبکه های مجازی برای تحلیل سهام استفاده می کنند ، حجم معاملات بیشتری داشته اند.
این نتایج نشان می دهد که شاید یکی از مهم ترین دلایلی که مانع می شود افراد،به تحلیل های افراد در شبکه های اجتماعی توجه کمتری بکنند، بی اعتمادی به تحلیل گران باشد؛ زیرا اعتماد از مؤلفه های حیاتی در استفاده از شبکه های اجتماعی تلقی می شود. اعتماد، فضایی اجتماعی خلق می کند که سازمان ها می توانند در آن فضا فعالیت کنند. اعتماد عبارت از باوری است که نشان می دهد سایر افراد به روش های قابل پیش بینی عمل می کنند. اعتماد یکی از روش های کاهش پیچیدگی اجتماعی و جایگزین قوانین و مقررات است؛ و پذیرش تحلیل های کاربران نیز، به اعتماد مخاطبان نیاز دارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شبکه های اجتماعی #بورس #رفتار سهام داران #فیسبوک دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: