پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
زینب وفائی [پدیدآور اصلی]، علی دهقانی[استاد راهنما]، مجتبی غیاثی[استاد مشاور]
چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای شدت تبلیغات و شدت تحقیقات بر شدت صادرات زیر بخش های صنعت برق و الکترونیک ایران طی سالهای 1381 تا 1398 می باشد.در مطالعات اقتصادی علاوه بر متغیرهای نام برده عوامل اثرگذار دیگری نیز بر صادرات وجود دارند که در این پژوهش به اختصار به بررسی تاثیر سودآوری،بهره وری سرمایه،بهره وری نیروی کار و نرخ ارز حقیقی نیز پرداخته شده است.بدین منظور از آمار و اطلاعات مربوط به کارگاه های صنعتی با ده نفر کارکن و بالاتر برای 12 کد چهار رقمی آیسیک بعنوان زیر بخش هایی از صنعت برق و الکترونیک ایران استفاده شده و مدل تحقیق با استفاده از تخمین زننده گشتاور تعمیم یافته برآورد شده و به منظور دستیابی به نتایج از نرم افزار ایویوز استفاده شده است.نتایج این مطالعه دلالت بر تاثیر مستقیم و معنادار متغیرهای شدت صادرات با یک وقفه،بهره وری نیروی کار و نرخ ارز حقیقی بر متغیر وابسته دارد که در این میان اثرگذاری متغیر بهره وری نیروی کار نسبت به دیگر متغیرها بیشتر است،و با توجه به اینکه نتایج مطالعات مرتبط انجام شده در این حوزه نشان دهنده اثر مثبت و معنادار متغیرهای شدت تبلیغات،شدت تحقیقات،سودآوری و بهره وری سرمایه بر متغیر شدت صادرات است اما در این پژوهش یافته ها حاکی از آن اند که متغیرهای شدت تحقیقات،سودآوری و بهره وری سرمایه اثر منفی بر متغیر شدت صادرات برای زیر بخش های مورد بررسی داشته و هم چنین اثر متغیر شدت تبلیغات بر متغیر وابسته معنادار نبوده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شدت تبلیغات #شدت تحقیقات #شدت صادرات #پنل دیتا #گشتاور تعمیم یافته
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: