پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
نگاره عنابی [پدیدآور اصلی]، محمد رستمی[استاد راهنما]، سید حسین سیدی[استاد مشاور]
چکیده: صادرات غیرنفتی یکی از راه های خروج کشور از بحران های اقتصادی قلمداد می شود. ایران به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی شرایطی دارد، که می تواند خواستگاه تولید و عرضه محصولات کشاورزی گوناگون باشد. صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر استفاده داخلی ، می تواند به لحاظ اقتصادی ایران را رشد دهد. در ابتدای شروع هر فعالیت تجاری از جمله صادرات باید کالا یا خدماتی را انتخاب نمود. انتخاب درست محصول صادراتی در ابتدای زنجیره تامین صادرات قرار دارد، که این انتخاب درست می تواند در حلقه های دیگر زنجیره صادرات، تاثیرگذار باشد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع انتخاب محصول صادراتی در شروع فعالیت های تجاری، این پژوهش در راستای شناسایی و اولویت بندی معیارهای تاثیرگذار در انتخاب محصولات کشاورزی جهت ورود به صادرات غیرنفتی و با تمرکز روی کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش با استفاده از روش DANP با رویکرد Z-Number که می تواند عدم قطعیت را در نظر بگیرد، انجام شد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که معیار توانمندی عرضه محصول در کشور مبدا اولین اولویت و معیارهای توانایی تامین در تمام فصول، برند سازمانی، هزینه صادرات نسبت به بهای تمام شده، منابع انسانی، شرایط تولید محصول در کشور مقصد و میزان نیاز به واردات آن، میزان قاچاق کالا (وجود بازارهای سیاه)، کیفیت محصولات، رعایت سطح استاندارد صادراتی محصول، سیاست های داخلی کشور مقصد برای واردات کالا، عوارض صادراتی کشور مبدا، دارا بودن گواهینامه های خاص، بسته بندی، شرایط نگهداری (کانتینر یخچال دار، سردخانه و ...)، میزان قابلیت ایجاد ارزش افزوده، حمل و نقل، ثبات کیفی محصول و عاری بودن از سموم کشاورزی به ترتیب در اولیت های بعدی جهت انتخاب محصولات کشاورزی برای ورود به صادرات غیرنفتی هستند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#صادرات غیرنفتی #صادرات #معیارهای اثرگذار در صادرات #صادرات محصولات کشاورزی #انتخاب محصولات کشاورزی #روش های تصمیم‌گیری چندمعیاره #اعدادZ
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)