پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع دکتری > سال 1402
پدیدآورندگان:
محمدرضا داورزنی [پدیدآور اصلی]، محمد عطائی[استاد راهنما]، فرهنگ سرشکی[استاد راهنما]
چکیده: ریسک یکی از عوامل ناشناخته در پروژه‌ها است که بعضاً باعث ایجاد خسارت (جزئی، اساسی) به تجهیزات یا آسیب (جزئی، قطع عضو، فوت) به افراد می‌شود و گاهی منجر به تعطیلی کارگاه به‌صورت موقت نیز می‌شود. شناسایی خطرات و ارزیابی آن‌ها در پروژه‌ و اولویت‌بندی و ارائه راهکارهایی برای کاهش ریسک‌ها باعث کاهش هزینه‌های کلی در پروژه و جلوگیری از ایجاد مشکلات روحی و روانی و خسارت‌های مالی و جانی خواهد شد. تحقیقات زیادی در زمینه ارزیابی ریسک انجام گرفته است. در بحث ارزیابی ریسک محققین زیادی با استفاده از روش‌های کیفی و کمی در موضوعات مختلف شناسایی خطرات و محاسبه احتمال خطرات را برآورد نموده‌اند و روش‌های پیشگیری از وقوع این خطرات را نیز ارائه کرده‌اند. با مرور تحقیقات گذشته و کمک کارشناسان، ریسک‌های مربوط به راه‌سازی در سنگ سخت شناسایی شد. چهار دسته اصلی برای ریسک‌های راه‌سازی در سنگ سخت تعریف نمودیم و برای هر دسته، رویدادهای اساسی و میانی و نهایی را مشخص کردیم. چهار دسته اصلی که مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از (دسته ریسک چالزنی، دسته ریسک مواد ناریه و عملیات آتش‌کاری، دسته ریسک بیل مکانیکی، دسته ریسک لودر و بلدوزرکاری). دسته ریسک چالزنی خود شامل دو زیرمجموعه ریسک کمپرسور و ریسک دریل واگن است، دسته مواد ناریه و عملیات آتش‌کاری شامل سه زیرمجموعه ریسک قبل، حین و بعد از انفجار است، دسته بیل مکانیکی هم یک دسته و دسته ریسک لودر و بلدوزر نیز شامل دو دسته ریسک لودر کاری و ریسک بلدوزر کاری می‌باشند. احتمال وقوع رویدادهای اساسی هر یک از این دسته ریسک‌ها بر اساس پرسشنامه‌های طراحی شده از خبرگان نظرخواهی شد. در خصوص نمره دهی به نظرات کارشناسان از جداول امتیازدهی متداول استفاده شد و یک جدول نمره دهی به نظرات کارشناسان نیز ارائه گردید، نتایج حاصل از دو جدول متداول با جدول ارائه شده نیز مقایسه شد. میزان نرخ احتمال وقوع برای هر رویداد نهایی در این دسته ریسک‌ها با هر سه جدول امتیازدهی نظرات کارشناسان، محاسبه و مقایسه گردید. سپس برای محاسبه شدت پیامد هر یک از رویدادهای نهایی از روش تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی استفاده شد و میزان شدت پیامد هر کدام از این رویدادهای نهایی محاسبه گردید. ماتریس ریسک برای رویدادهای نهایی تشکیل شد. نهایتاً بحرانی‌ترین ریسک‌ها در دسته چالزنی (کمپرسور)(خرابی و تعمیر، واژگونی و سقوط) و (دریل واگن) (خرابی و تعمیر، پاره شدن شلنگ هوای فشرده) در دسته مواد ناریه و عملیات آتش‌کاری (قبل) و (حین) بستن مدار (انفجار ناگهانی) و (بعد از بستن مدار) (پرتاب سنگ، انفجار نابهنگام، ایجاد بولدر، ایجاد پاشنه و کف ناصاف) در دسته بیل مکانیکی و دسته لودر و بلدوزر کاری (خرابی و تعمیر، واژگونی و سقوط، ریزش لایه سنگی) و (بلدوزر کاری) (علاوه بر موارد یاد شده آسیب به اپراتور) نیز احصاء شد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ریسک راه‌سازی #درخت خطای فازی #چالزنی و انفجار #حفاری و پیکور کاری #لودر و بلدوزرکاری #کمپرسور و دریل واگن
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)