پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1400
پدیدآورندگان:
محمدرضا مراددخت [پدیدآور اصلی]، امیر حسن نیا[استاد راهنما]
چکیده: با رشد صنعت و دانش بشری، ابداع جعبه‌دنده و استفاده از آن برای انتقال نیرو، گشتاور، تبدیل سرعت و تغییر جهت چرخش در انواع ماشین‌آلات صنعتی، گسترش یافت. جعبه‌دنده‌‌های مکانیکی، به دلیل گشتاور و راندمان بالا، بیشترین استفاده را در صنعت دارند. ارتباط تماسی بین چرخ‌دنده‌های موجود در جعبه‌دنده مکانیکی، نیازمند اقدامات تعمیر و نگهداری بالا و درنتیجه هزینه بهره‎برداری زیادی هست. این مشکل در جعبه‌دنده مغناطیسی، با توجه به ویژگی انتقال گشتاور غیر تماسی آن‌ها، وجود ندارد. به‌طورکلی، جعبه‌دنده‌‌های مغناطیسی، به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. جعبه‌دنده‌های پسیو، معمولاً دارای نسبت‌دنده ثابتی هستند، اما در جعبه‌دنده‌های مغناطیسی اکتیو، نسبت‌دنده، در بازه وسیع‌تری قابل‌تغییر است. در این میان، جعبه‌دنده‌های مغناطیسی هم‌محور از هر دو نوع اکتیو و پسیو، به دلیل چگالی گشتاور بالا و کاربرد وسیع‌تر، بیشتر از سایر ساختارها، مورد توجه قرار گرفته‌اند. به همین منظور، در این پایان‌نامه، ابتدا، تحلیل اجزاء محدود جعبه‌دنده مغناطیسی هم‌محور پسیو، در نرم‌افزار JMAG-Designer برای بررسی تغییرات تلفات و گشتاور بار، نسبت به تغییرات سرعت انجام شد. ملاحظه شد که با افزایش سرعت، راندمان جعبه‌دنده پسیو به‌شدت کاهش می‌یابد. در پایان، برای کاهش تلفات و بهبود سطح گشتاور در جعبه‌دنده پسیو، یک ساختار جدید از جعبه‌دنده مغناطیسی اکتیو، پیشنهاد شد. تحلیل این ساختار به روش اجزاء محدود که با تغییراتی در اجزاء حلقه تعدیل‌کننده میانی همراه است، نشان داد که راندمان ساختار پیشنهادی در سرعت‌های بالا، بهبود قابل توجهی داشته است. همچنین، امکان کنترل زاویه بار و ایجاد نسبت‌دنده متغیر در جعبه‌دنده پیشنهادی وجود دارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#جعبه‌دنده مغناطیسی #جعبه‌دنده مغناطیسی هم‌محور #تحلیل اجزاءمحدود #تلفات هسته #حلقه تعدیل‌کننده
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)