پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1390
پدیدآورندگان:
حمیدرضا غلامی [پدیدآور اصلی]، علی دستفان[استاد راهنما]، محمد مهدی فاتح[استاد مشاور]
چکیده: موتورهای بدون جاروبک مغناطیس دائم جریان مستقیم ، با ولتاژ ضد محرکه الکتریکی ذوزنقه ای شکل به سرعت در حال به کارگیری در کاربردهای با عملکرد بالا، به دلیل ویژگی های برتری که این موتورها در مقایسه با موتور های الکتریکی مرسوم دارند هستند. از ویژگی های برتر این موتور ها می توان به بازده بالا ، فرم فشرده ، قابلیت اطمینان زیاد ، گشتاور زیاد و هزینه نگهداری پایین اشاره کرد. این نوع از موتورهای الکتریکی اغلب در آرایش سه فاز مطرح وبه-کارگرفته می شود. استفاده از موتور های BLDC سه فاز در صنایع حساس بویژه صنایع نظامی، مستلزم بهبود هر چه بیشتر شاخصه های عملکردی این موتورهاست. راهکارهای مختلفی در بهبود عملکرد این موتورها مطرح شده است از جمله می توان به بهینه سازی در روشهای کنترلی و افزایش تعداد فاز استاتور این موتورها را نام برد. موتورهای BLDC با تعداد فاز بالاتر گزینه ا ی است که در صنایع نظامی به عنوان نیروی پیشران در شناورهای زیرسطحی بسیار مورد توجه است. موتورهای BLDC چند فاز مزایای زیادی نسبت به موتور های BLDC مرسوم، سه فاز دارا هستند؛ در این گونه از موتورهای BLDC ،ریپل گشتاور و سرعت بهبود می یابد، جریان هر فاز کاهش می یابد و قابلیت اطمینان در کارکرد بدون وقفه در کنار چگالی توان در هر فاز افزایش می یابد.
در این پایان نامه، طراحی وشبیه سازی درایو موتور BLDC دوازده فاز، بدون انتقال روابط میان پارامترهای موتور به دستگاه های مرجع شناخته شده شکل گرفته و شاخصه های عملکردی این موتور با بهره گیری از روش کنترل مستقیم سرعت به روش کنترل جریان و با استفاده از منطق فازی ، استخراج شده و با موتور مشابه BLDC سه فاز مقایسه شده است. از جمله نتایج حاصله از این مقایسه می توان به کاهش ریپل سرعت و گشتاور ، کاهش جریان موتور درهر فاز و افزایش محدوده کاری موتور در زمان وقوع خطای فاز در موتور BLDC دوازده فاز در قیاس با موتورBLDC سه فاز را نام برد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور BLDC دوازده فاز #bEMF ذوزنقه ای #کنترل سرعت #کنترل جریان #منطق فازی #کاهش ریپل سرعت وگشتاور دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: