پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
سیدعلیرضا میرقاسمی [پدیدآور اصلی]، امیر حسن نیا[استاد راهنما]
چکیده: در این پایان‌نامه، به پژوهش و طراحی بهینه موتور بدون جاروبک مغناطیس‌دائم روتورخارجی که کاربرد درون‌چرخ داخل خودروهای الکتریکی دارند پرداخته شده است. استفاده از موتور درون‌چرخ،‌ بازده درایو، کنترل پایداری دینامیکی و ایمنی خودرو الکتریکی را بهبود می‌بخشد. یکی از مزایای اساسی موتورهای درون‌چرخ این است که فضای بیشتری را در خودرو الکتریکی آزاد می‌کنند. فناوری درونچرخ به دلیل حجم پایین موتور، چگالی گشتاور بالا، میزان صدای کم، قابلیت اطمینان بالا، عملکرد دینامیکی خوب و راندمان بالا به صورت گسترده در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار میگیرد. از دهه‌ها قبل موتورهای بدون جاروبک مغناطیس‌دائم به علت برخورداری از این ویژگی‌های ارزنده‌ گزینه‌ی مناسب مورد استفاده در این تکنولوژی بوده است. در این پایان‌نامه با هدف دست‌یابی به بازده بالا و رعایت محدودیت‌های غیرخطی (یعنی محدودیت‌های چگالی شار، تراکم جریان و ابعاد فیزیکی) به پژوهش پیرامون موتورهای بدون جاروبک مغناطیس‌دائم پرداخته شده است. اهداف مشترک بهینهسازی موتور بدون جاروبک مغناطیس‌دائم، به حداکثر رساندن بازده خروجی، به حداقل رساندن گشتاور دندانه‌ای، هزینه و حجم ساختار موتور برای کاربرد درون‌چرخ خوردروهای الکتریکی هستند. در این مطالعه یک موتور بدون جاروبک مغناطیس‌دائم روتور خارجی پیش‌فرض را در نظر گرفته و فرآیند تحلیل‌های مبتنی بر روش المان محدود (FEM) با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی موتورANSYS RMxprt و‌ ماکسول بررسی می‌شود. سپس فرآیند بهینه سازی آن با الگوریتم خفاش انجام شده و ابعاد بهینه آن از طریق نرمافزار Matlab بدست آمده و در انتها موتور بهینه شده مجددا مورد شبیه‌سازی و تحلیل المان محدود قرارگرفته و نتایج حاصل از آن با نتایج ساختار اولیه مقایسه می‌شوند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تحلیل المان محدود _ موتور بدون جاروبک مغناطیس‌دائم _ موتور روتور خارجی _ موتور درون‌چرخ _ بهینه سازی _ شبیه سازی _خودرو الکتریکی _ الگوریتم خفاش
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)