پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
محسن حیدری فرد [پدیدآور اصلی]، امیر حسن نیا[استاد راهنما]
چکیده:
در این پایاننامه به پژوهشی پیرامون پرتابکنندههای القایی خطی دوطرفه پرداخته شده است. با توجه به گسترش و پیشرفت های روزافزون صنایع مختلف و جاگزینی سیستم های مکانیکی با ماشینهای الکتریکی صنایع هوایی هم از این امر مستثنی نبوده است. استفاده از ماشینهای خطی بهعنوان پرتابکننده وسایل پرنده از دهه ها قبل مورد توجه برخی کشورها بوده است. در این پایان-نامه باهدف دست یابی به طرحی بهینه جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی پرتابکننده مغناطیسی به پژوهش در مورد ماشینهای خطی القایی پرداخته شده است. مدلسازی اولیه این طراحی با کمک نرم افزار المان محدود انجام شده است. با توجه به درنظرگرفتن قیدهای طراحی بهینه با استفاده از روش سعی و خطا به جست وجو مدل بهینه در میان ساختارهای ممکن پرداخته شده است. قیدهای بهینه سازی در نظر گرفته شده قید ابعاد، انرژی و شتاب پرتابه است. در این طراحی طول هسته اولیه ۲ متر ثابت در نظر گرفته شده است. با ثابت درنظرگرفتن توزیع حرارت در طول ۲ متر ساختارهایی با گام قطب متفاوت ایجاد شده است. در نهایت با بررسی اثر گام قطب و طول صفحه ثانویه با توجه به قیدهای بهینه سازی مدل بهینه استخراج شده است. برای بهدستآوردن مدل بهینه در ابتدا تحلیل حال دائم نیرو راهاندازی مورد بررسی قرار گرفت. با درنظرگرفتن شرایط گذرایی و نتایج بهدستآمده از تحلیل نیرو راه انداز به بررسی ساختار بهینه جهت دستیابی به بیشینه سرعت در هنگام خروج پرتابه از هسته اولیه پرداخته شده است. با توجه به نتایج شبیهسازی بهدستآمده از عملکرد گذرایی پرتابکننده به بررسی ابعاد صفحه ثانویه پرداخته شده است. بر اساس این تحلیل دو ناحیه گذرایی برای عملکرد بهینه بهدستآمده است. با درنظرگرفتن قید حداکثر شتاب مجاز مدل بهینه نهایی استخراج شده است. برای انجام آزمایش عملکرد مدل بهدستآمده نمونه آزمایشگاهی آن در ابعاد یکچهارم مدل اصلی ساخته و آزمایش شده است. در آزمایش عملی با توجه به درنظرگرفتن تغییرات انرژی پرتابه در لحظه شروع به حرکت و تا لحظه خروج تغییرات توان خروجی در بازه ۴۵ تا ۱۳۰۰۰ وات مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به این بازه عملکرد، تغییرات سرعت و راندمان بر حسب تغییرات ولتاژ ورودی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس نتایج بهدستآمده از آزمایش عملی به علت عملکرد گذرایی پرتابکننده تغییرات سرعت بر حسب ولتاژ ورودی بهصورت خطی تغییر می کند که ناشی از عملکرد گذرایی سیستم است. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل راندمان حداکثر راندمان پرتابکننده معادل ۱۲/۰ درصد در ولتاژ ۳۹۰ ولت بهصورت عملی محاسبه شده است. با توجه به آزمایش های انجام شده بیشینه سرعت ۵/۱ متر بر ثانیه در ولتاژ ۴۵۰ ولت به دست می آید.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#پرتابکننده مغناطیسی #تحلیل المان محدود #لانچر مغناطیسی #موتور القایی خطی #پرتابکننده القایی خطی #بهینه سازی #آزمایش عملکرد.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: