پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
علی مقدسی رستمی [پدیدآور اصلی]، مهدی گردویی[استاد راهنما]، محسن کریمی[استاد مشاور]
چکیده:
پدیده گالینگ یکی از مهمترین عوامل تخریب قطعات صنعتی است. گالینگ در اصطلاح نوعی فرسودگی ناشی از چسبندگی بین سطوح لغزشی است که باعث میشود ساختار کریستالی سطح زیرین دچار خراش و آسیبدیدگی شود. ایجاد خراش بر روی سطح قطعه در اثر تماس با سطح قالب در حین شکلدهی منجر به عیب گالینگ در محصول خواهد شد. در این پایان نامه از فرآیند نورد تجمعی (ARB)که از روشهای تغییرشکل پلاستیک شدید ورقهای فلزی است برای افزایش استحکام ورق استفاده شده است. سپس آزمون سایش گالینگ بر روی سطح ورقهای نورد تجمعی شده انجام شده و اثر فرایند نورد بر روی مقاومت به سایش مورد ارزیابی قرار گرفت. فرایند نوردتجمعی تا شش پاس بر روی ورق آلومینیوم 1050AA اجرا و یک ابزار آزمون سایش طراحی و ساخته شده است. این ابزار برای انجام آزمایشهای سایش به روش لغزنده روی سطح ورق قابل استفاده است. از این ابزار برای تعیین عرض سایش گالینگ در ورقهای فلزی استفاده میشود. آزمایش سایش بر روی ورق فلزی در شرایط خشک و با روانکاری، با دو لغزنده تخت و کروی و نیروی متغیر N 20 و 250 و 500 انجام شد. با افزایش تعداد پاس، پس از شش پاس فرایند ARB، نسبت به نمونه اولیه مقدار عرض سایش گالینگ به مقدار 19 درصد کاهش پیدا کرده است. نتایج نشان داد که در نیروهای بیشتر نسبت به نیروهای کمتر مقاومت نسبت به گالینگ 16 درصد کاهش پیدا کرده است. در مقایسه استفاده از دو لغزنده تخت و کروی در ابزار آزمون سایش، مقدار سایش ایجاد شده در سطح ورق توسط دو لغزنده برابر نیست. در حالیکه در نیروی N 500 عرض سایش گالینگ ایجاد شده توسط لغزنده کروی نسبت به لغزنده تخت، 2 درصد کاهش و در نیروی N250 ، 8 درصد کاهش مییابد. حضور روانکار روغن کشش به علت ویسکوزیته پایین تاثیر قابل توجهی برای کنترل پدیده گالینگ ندارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سایش #گالینگ #نورد تجمعی #لغزنده روی سطح ورق #روانکاری
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: