پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1398
پدیدآورندگان:
یاسمن هلاکوئی [پدیدآور اصلی]، حبیب احمدی[استاد راهنما]، امیر حسن نیا[استاد مشاور]
چکیده: امروزه موتورهای القایی سهفاز بهصورت گسترده در محرکههای صنعتی، از جمله محرکهی خودروهای الکتریکی، کشتیها، هواپیماها، توربینهای بادی، رباتیک و ابزار دقیق، استفاده میشوند. دلیل این موضوع نقاط قوت این نوع موتورها از قبیل ساختار مستحکم، ریپل گشتاور کم، قیمت مناسب، قابلیت اطمینان بالا، سادگی ساختار و عملکرد بهتر حین رخداد انواع خطاهای الکتریکی و مکانیکی است. لذا محرکههای الکتریکی مبتنی بر موتورهای القایی سهفاز بهدلیل مزایای متعددشان بسیار مورد توجه محققان هستند. طراحی یک کنترلکنندهی موقعیت کارا برای این موتور در دامنهی وسیعی از کاربردها، از جمله رباتیک و توربینهای بادی، بسیار با اهمیت است. این تحقیق کنترل موقعیت محرکهی الکتریکی مبتنی بر موتور القایی سهفاز با روش کنترل جهتدار شار را بررسی میکند. یک روش کنترل جهتیابی شار بهبود یافته مبتنی بر کنترلکنندهی مد لغزشی مرتبه بالا برای کنترل موقعیت و شار الکتریکی موتور القایی سهفاز پیشنهاد میشود. در مقابلِ نقاط قوت متعدد تکنیک کنترل جهتیابی شار مثل دینامیک مناسب، ریپل گشتاور کم و عملکرد حالت ماندگار دقیق، یکی از مشکلات اساسی این تکنیک، تاثیر پذیری از عدمقطعیتهای موتور و اغتشاشات خارجی، از جمله گشتاور بار میباشد. روش کنترل مد لغزشی، یک روش مقاوم در برابر عدمقطعیتها است، زیرا پس از طی شدن مد دستیابی و درون مد لغزشی عملکرد سیستم صرفاً توسط مشخصههای صفحهی لغزشی مدیریت میگردد. با این وجود، روش مد لغزشی مرتبه اول مرسوم بهشدت متاثر از پدیدهی چترینگ است. در این تحقیق، یک روش کنترل مد لغزشی مرتبه دوم مبتنی بر الگوریتم فوق پیچشی ارائه میشود بهطوریکه این روش مشکل چترینگ را بهشدت کاهش میدهد. نتایج شبیهسازی با نرم افزار MATLAB کارایی و تاثیر روش پیشنهادی در این تحقیق را نشان میدهد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کنترل موقعیت #موتور القایی #کنترل برداری #مد لغزشی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: