پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1395
پدیدآورندگان:
سهیل کی پور [پدیدآور اصلی]، مهدی گردویی[استاد راهنما]
چکیده: ورقهای فیبر فلزی یکی از پرکاربردترین کامپوزیتها میباشد که شامل چند لایه فلز و فیبر تقویتشده است. این لایهها توسط یک لایه واسط رزین (اپوکسی یا پلییورتان) به هم متصل میشود. در این پژوهش، مطالعه تجربی و عددی برگشتفنری ورق فیبر فلزی در خمکاری کانال ناودانی شکل مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، دو نوع ورق FML با رویه فلزی از جنس AA2024-T3 و AA1050-O و فیبر شیشه تکجهته و رزین پلییورتان توسط قالب پرس گرم در دمای Cº 170 و فشار bar 10 ساخته شد. نمونهها بر اساس لایهچینی متفاوت رویه فلز و فیبر تقویتکننده در دو جهت 0 و 90 درجه ساخته و فرآیند خمکاری کانال اجرا شد. اثر پارامترهایی از قبیل لایهچینی ورقها، عمق کانال و ضخامت هسته بر زاویه برگشتفنری محصول در ناحیه افقی و عمودی محصول مورد مطالعه قرار گرفت. در بخش عددی، با استفاده از نرمافزار آباکوس به بررسی پارامترهایی مانند توزیع ضخامت در FML و کرنش مومسان موثر در رویه فلزی AA2024-T3 و همچنین میزان برگشتفنری FML با رویه فلزی AA2024-T3 بر اساس لایهچینی پرداخته شد. در این بخش رویه فلزی از نوع کشسان-مومسان با مدل ناهمسانگردی هیل درجه دو و هسته مرکزی نیز به صورت ماده الاستیک خطی با ناهمسانگردی اورتوتروپیک مدل شد. نتایج خمکاری FML با فیبر در راستای طولی نشان داد چرخش 90 درجهای ورق بالا و پایین بر برگشتفنری تاثیرگذار است، در حالیکه در خمکاری FML با فیبر عرضی این چرخش تاثیر چندانی ندارد. همچنین اندازه برگشتفنری برای ورق FML با رویه AA1050-O به مقدار قابل توجهی کمتر از AA2024-T3 شده است. میزان برگشتفنری در ناحیه عمودی با افزایش ضخامت نهایی، با یک شیب ملایم کاهش یافته و در ناحیه افقی در ابتدا افزایش و سپس کاهش مییابد. مقایسه هندسه ورق FML بعد از باربرداری در دو حالت عددی و تجربی حاکی از دقت مطلوب شبیهسازی فرآیند میباشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ورق فیبر فلزی #برگشتفنری #خم ناودانی شکل #ناهمسانگردی مومسان #ورق اروتوتروپیک دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: