پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1394
پدیدآورندگان:
فرشید روشندل [پدیدآور اصلی]، سیدمجید هاشمیان[استاد راهنما]، سید وحید حسینی[استاد مشاور]
چکیده: به دنبال کاهش منابع انرژی و افزایش آلاینده های زیست محیطی، تلاش های زیادی به‌منظور بهینه‌سازی فرایندهای حرارتی در سراسر جهان آغازشود. در این بین وسایل نقلیه، سهم عمده ای در مصرف سوخت و آلایندگی محیط دارند. به‌منظور بررسی عملکرد سیستمهای خودرو که وابسته به عملکرد زیرسیستم‌های آن می‌باشد، تحلیل ترمودینامیکی خصوصا تحلیل قانون دوم بینش مناسبی نسبت به فرایندهای انجام ‌شده ایجاد میکند. در تحلیل قانون دوم، اگزرژی یک مفهوم کلیدی به شمار می‌آید. اگزرژی بیانگر پتانسیل موجود برای انجام کار مفید می‌باشد. هر چند قانون اول بقای انرژی را ضمانت میکند، ولی اعمال قانون دوم حاکی از آن است که اگزرژی در پدیده‌هایی مثل احتراق، اصطکاک، اختلاط و اختناق در مجموعه ای از زیرسیستم های خودرو از بین می رود. در این تحقیق در آزمون اول ملحقات شامل سیستم تولید قدرت، سیستم کولر، سیستم هیدرولیک و سیستم شارژ الکتریکی در اتاق آزمون بررسی‌شده است. این آزمون باهدف به دست آوردن اطلاعات عملکرد موتور EF7 در شرایط عملکردی متفاوت شامل سه دور rpm 2000، 3500 و 5000، طراحی‌شده است. سوخت مورداستفاده در کاربردهای احتراق تأثیر قابل‌توجهی بر تولید برگشت‌ناپذیری و ازاین‌رو بازده اگزرژتیک دارد. در ادامه ی تحقیق، تخریب قابلیت دسترسی و بازده اگزرژتیک احتراق برای دو سوخت‌ متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین ترتیب در آزمون دوم بکارگیری دو سوخت بنزین و گاز طبیعی فشرده در یک موتور EF7 در دورهای مختلف به تفکیک آزمایش‌شده است. نتایج هر دو آزمون جهت بررسی بازده اگزرژتیک و انرژتیک مورداستفاده قرار گرفته است. پس از جمع‌آوری داده ها، حل تحلیلی آن در شرایط تمام بار سیستم، برای اجزا و هر سوخت به‌طور جداگانه محاسبه‌شده است. چنانکه گفته شد، هدف اصلی این مطالعه تعیین اثر ملحقات و همچنین مقایسه سوخت روی بازده انرژی و اگزرژی یک موتور EF7 است. نتایج به‌دست‌آمده نشان دهنده آن است که نوع سوخت و شرایط کار موتور نسبت به اجزای سیستم تأثیر بیشتری بر راندمان انرژتیک و اگزرژتیک برجای گذاشته است. به عنوان مثال دور rpm 3500 تمام بار، راندمان حرارتی و اگزرژتیک بیشتری نسبت به دور rpm 2000 و 5000 داشته اما تخریب اگزرژی در دور rpm 5000 موتور بیشتر از دورهای rpm 2000 و 3500 است. در آزمون دوم درصد تخریب اگزرژی که عمدتاً به خاطر بازگشت‌ناپذیری‌های حاصل از احتراق و تلفات اصطکاکی است در دور موتور rpm 2000 و 3500 برای گاز طبیعی فشرده و در دور rpm 5000 برای بنزین بیشتر بوده است. بیشترین راندمان اگزرژتیک موتور با سوخت بنزین در دور rpm 4000 به میزان 32.94 درصد و برای سوخت گاز طبیعی فشرده به میزان 32.12 درصد در دور موتور rpm 3000 اندازه گیری شده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#آنالیز اگزرژی #آنالیز انرژی #موتور EF7 #ملحقات #بنزین #گاز طبیعی فشرده

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)