پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1397
پدیدآورندگان:
محمد عباسی [پدیدآور اصلی]، محمود مهرگان[استاد راهنما]، سیدمجید هاشمیان[استاد راهنما]
چکیده: راندمان پایین نیروگاه‏ها و افزایش آلاینده‏های زیست‏محیطی، دانشمندان را به سمت یافتن راهکارهای نوینی در راستای تأمین تقاضای بارهای حرارتی و الکتریکی هدایت نموده است. استفاده از سیستم‏های تولید همزمان برق و حرارت به عنوان یک راهکار کارآمد، منجر به کاهش چشم‏گیر مصرف انرژی، کاهش هزینه‏های جاری و همچنین کاهش انتشار آلاینده‏ها می‏گردد. از این‌رو در این پژوهش به بررسی یک سیستم تولید همزمان توان، حرارت و برودت با محرک اولیه هیبریدی پرداخته شده است. سیستم پیشنهادی شامل یک موتور گازسوز و یک توربین گاز با ظرفیت‏های متفاوت است. به دلیل اهمیت میزان تولید آلاینده‏ها و همچنین اهمیت اگزرژی، در این پژوهش، نه‌تنها تحلیل سیستم از لحاظ انرژی و اقتصادی صورت گرفته بلکه تحلیل زیست محیطی و اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت با تغییر پارامترهای تصمیم گیری ازجمله ظرفیت مولدها، بار جزئی، نسبت فشار، نسبت تراکم و دمای خروجی از محفظه‏ی احتراق، سیستم تولید همزمان مورد بررسی به کمک الگوریتم ژنتیک بهینه‏سازی شد. نتایج نشان می دهد که سیستم تولید همزمان با ترکیب توربین گاز و موتور گازسوز به عنوان محرک اولیه، دارای مزایای قابل توجهی نسبت به یک مولد است. نتایج حاصل از بهینه‏سازی نشان می‏دهد راندمان انرژی در حالت هیبریدی برابر %83.94 و راندمان اگزرژی برابر %47.51 خواهد بود. همچنین، سیستم پیشنهادی باعث کاهش %55 در هزینه‏های عملکردی و کاهش %43.35در مصرف سوخت نسبت به حالت تولید مجزا می‏گردد. علاوه بر این درصد کاهش تولید آلاینده‌ها بیش از %50 خواهد بود. در نهایت دوره ی بازگشت سرمایه با در نظر گرفتن نرخ بهره برابر 8.5 و بدون در نظر گرفتن نرخ بهره برابر 2.5 سال محاسبه گردید.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#محرک اولیه هیبریدی #موتور گازسوز #توربین گاز #آنالیز اگزرژی #آنالیز زیست‏محیطی #آنالیز اقتصادی

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)