پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1397
پدیدآورندگان:
محمد عباسی [پدیدآور اصلی]، محمود مهرگان[استاد راهنما]، سیدمجید هاشمیان[استاد راهنما]
چکیده: راندمان پایین نیروگاهها و افزایش آلایندههای زیستمحیطی، دانشمندان را به سمت یافتن راهکارهای نوینی در راستای تأمین تقاضای بارهای حرارتی و الکتریکی هدایت نموده است. استفاده از سیستمهای تولید همزمان برق و حرارت به عنوان یک راهکار کارآمد، منجر به کاهش چشمگیر مصرف انرژی، کاهش هزینههای جاری و همچنین کاهش انتشار آلایندهها میگردد. از اینرو در این پژوهش به بررسی یک سیستم تولید همزمان توان، حرارت و برودت با محرک اولیه هیبریدی پرداخته شده است. سیستم پیشنهادی شامل یک موتور گازسوز و یک توربین گاز با ظرفیتهای متفاوت است. به دلیل اهمیت میزان تولید آلایندهها و همچنین اهمیت اگزرژی، در این پژوهش، نهتنها تحلیل سیستم از لحاظ انرژی و اقتصادی صورت گرفته بلکه تحلیل زیست محیطی و اگزرژی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت با تغییر پارامترهای تصمیم گیری ازجمله ظرفیت مولدها، بار جزئی، نسبت فشار، نسبت تراکم و دمای خروجی از محفظهی احتراق، سیستم تولید همزمان مورد بررسی به کمک الگوریتم ژنتیک بهینهسازی شد. نتایج نشان می دهد که سیستم تولید همزمان با ترکیب توربین گاز و موتور گازسوز به عنوان محرک اولیه، دارای مزایای قابل توجهی نسبت به یک مولد است. نتایج حاصل از بهینهسازی نشان میدهد راندمان انرژی در حالت هیبریدی برابر %83.94 و راندمان اگزرژی برابر %47.51 خواهد بود. همچنین، سیستم پیشنهادی باعث کاهش %55 در هزینههای عملکردی و کاهش %43.35در مصرف سوخت نسبت به حالت تولید مجزا میگردد. علاوه بر این درصد کاهش تولید آلایندهها بیش از %50 خواهد بود. در نهایت دوره ی بازگشت سرمایه با در نظر گرفتن نرخ بهره برابر 8.5 و بدون در نظر گرفتن نرخ بهره برابر 2.5 سال محاسبه گردید.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#محرک اولیه هیبریدی #موتور گازسوز #توربین گاز #آنالیز اگزرژی #آنالیز زیستمحیطی #آنالیز اقتصادی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: