پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
مصطفی نوروزیان [پدیدآور اصلی]، عبدالاحد چوپانی[استاد راهنما]
چکیده: عبور از چراغ قرمز و زرد یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین انواع تخلفات و علل تصادفات شهری در تقاطعات چراغ‌دار است و در آن وسایل نقلیه و ایمنی راننده و سایر سرنشینان در معرض خطر قرار می‌گیرد. این مطالعه دو هدف دارد: 1-بررسی اثر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصد و انگیزه رانندگان برای عبور از چراغ زرد /قرمز و کاربرد این تئوری بر رفتار عبور از چراغ زرد/قرمز رانندگان 2-بررسی تفاوت رفتار و قصد رانندگان برای عبور از چراغ زرد/قرمز و اثر نوع شمارشگر بر رفتار عبور از چراغ زرد/قرمز رانندگان. لذا 4 نوع از شمارشگرها شامل ساعت شنی، و ثانیه شمار ، بدون شمارشگر و چوب خطی در نظر گرفته شد. برای بررسی رفتار عبور از چراغ زرد، با 100 نفر در هر شمارشگر مصاحبه شد و در مجموع 400 پرسشنامه گردآوری گردید(تعداد کل پرسشنامه‌ها 680 عدد بود). داده‌ها طی یک دوره زمانی 4 ماهه (مهر تا آذر 1401) جمع‌آوری گردید. پرسشنامه از دو قسمت اصلی تشکیل شد که قسمت اول آن به سوالات مربوط به ویژگی رانندگان پرداخت و قسمت دوم بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده طراحی شد که از بخش هایی از جمله قصد، نگرش‌ها، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده و یک سری عوامل اضافی دیگر تشکیل شد. نتایج نشان می‌دهد رانندگانی از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند، سن و تحصیلات بیشتری دارند و متاهل هستند در عبور از چراغ زرد و قرمز بیشتر رعایت می‌کنند. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند در طراحی مداخلات و سیاست‌گذاری‌های مناسب به منظور افزایش رعایت قوانین عبور از تقاطعات چراغ‌دار مفید واقع شود و در کاهش تصادفات عبور از چراغ زرد/قرمز نقش بسزایی ایفا کند. در انتها نیز بر اساس یافته های پژوهش، برخی اقدامات پیش‌گیرانه و پیشنهادات لازم به منظور کاهش ریسک تصادفات عبور از چراغ ارائه شده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تقاطعات چراغدار #رفتار عبور از چراغ زرد/قرمز #ابزارهای ارائه زمان #تئوری رفتار برنامه ریزی شده
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)