پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1400
پدیدآورندگان:
محمد حسین تیرناز [پدیدآور اصلی]، مصطفی مرادی مقدم [استاد راهنما]
چکیده: از آنجایی که مردم دنیا دائماً به سمت جهانی شدن در حال حرکت میباشند، یادگیری فرهنگ جوامع مختلف اهمیت بسیاری پیدا میکند؛ چرا که دانش فرهنگی لازمه برقراری ارتباط با افراد و اقوام مختلف در جهان است. بدین دلیل، محققین بسیاری تأکید بر آن دارند که کتابهای آموزش زبان انگلیسی نیازمند گنجاندن مطالب فرهنگی کافی در راستای پرورش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان و تربیت شهروندان جهانی میباشند. ادبیات پیشینه تحقیق نشان داد که کمبودی در بررسی ترکیبی کتابهای آموزش زبان انگلیسی از ابعاد مختلف چندفرهنگی و بینافرهنگی وجود دارد. در راستای پرکردن این خلأ تحقیق، هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه چند بعدی یک سری کتاب داخلی آموزش زبان انگلیسی به نام ویژن و یک سری کتاب بینالمللی آموزش زبان انگلیسی به نام تاپ ناچ از لحاظ نحوه ارائه مطالب فرهنگی به صورت سطحی و عمیق و همچنین نحوه ارائه عناصر مرتبط با پرورش توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان میباشد. بر این اساس، مطالعه در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، ارائه سطحی و عمیق مطالب فرهنگی در هر دو سری کتاب با استفاده از چارچوب تحلیلی و طبقهبندی گومز رودریگز (2015) بررسی و مقایسه شد. در مرحله بعد، ارائه عناصر مرتبط با تقویت توانش ارتباطی بینافرهنگی در هر دو سری کتاب با استفاده از الگوی تحلیل و تعاریف بایرام (1997) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. بدین صورت، بخشهای مختلفی از هر کتاب در هر دو سری به صورت جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت؛ سپس هر دو سری کتاب به صورت کامل از ابعاد مختلف فرهنگی با هم مقایسه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که کتابهای سری ویژن تعداد محدودی از عناصر فرهنگی محلی (ایرانی) و یا بین المللی را ارائه کرده و اکثر این عناصر در مقوله فرهنگ سطحی بودند. همچنین، سری ویژن تعداد بسیار کمی از عناصر فرهنگی را در مقوله فرهنگ عمیق ارائه داده و این عناصر محدود به فرهنگهای ایرانی و اسلامی بودند. در ضمن، عناصر مرتبط با پرورش توانش ارتباطی بینافرهنگی در این سری کتاب از بخشهای بررسی شده تنها در چند متن وجود داشت. در مقابل، مشخص شد که کتابهای تاپ ناچ دارای مطالب چندفرهنگی متعددی بوده، ولی کمبودی در ارائه فرهنگ ایرانی داشته و اکثر عناصر فرهنگی آن در مقوله فرهنگ سطحی بوده است. به علاوه، در مقایسه با سری ویژن، این سری کتاب به نسبت دارای تعداد بیشتری از عناصر چندفرهنگی عمیق بوده، ولی در این مقوله هم اشارهای به فرهنگ ایرانی نشده است. سری تاپ ناچ همچنین عناصر مرتبط با پرورش توانش ارتباطی بینافرهنگی را در بخشهای مختلف ارائه کرده است. در نتیجه، تحقیق ثابت کرد که سری کتابهای ویژن - علیرغم داشتن مزیتهای خاص خود - پیشرفت و تقویت توانش ارتباطی بینافرهنگی زبانآموزان را محدود میکند؛ بنابراین، نیازمند توجه بیشتر به ارائه مطالب چندفرهنگی و بینافرهنگی بوده تا زبان آموزان را از کتابهای خارجی بینیاز سازد. در مقابل، ثابت شد کتابهای سری تاپ ناچ - علیرغم مناسبتر بودن برای آموزش چندفرهنگی و ارتباط بینافرهنگی - کمبودهایی را در ارائه فرهنگ ایرانی برای تناسب آن با نیاز زبان آموزان ایرانی دارا میباشد. در پایان، کاربردهای آموزشی این مطالعه در حیطه آموزش و یادگیری زبان بیان گردید.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کتاب آموزشی زبان انگلیسی؛ کتاب آموزشی زبان خارجه؛ کتاب آموزشی زبان دوم؛ ویژن؛ تاپ ناچ؛ ارائه چندفرهنگی؛ ارائه بینافرهنگی؛ ارائه فرهنگی؛ فرهنگ سطحی؛ فرهنگ عمیق؛ توانش ارتباطی بینافرهنگی؛ دانش بینافرهنگی؛ آگاهی بینافرهنگی؛ نگرش بینافرهنگی؛ مهارت بینافرهنگی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: