پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1396
پدیدآورندگان:
مریم قاسمی ادکان [پدیدآور اصلی]، علی کیهانی[استاد راهنما]، امید خادم حسینی [استاد مشاور]
چکیده: برای شناسایی وضعیت سازهای در پلها، نیاز است تا خصوصیات دینامیکی آنها از جمله اشکال مودی تعیین شوند و مورد بررسی قرار گیرند. در حال حاضر روشهای پایش سلامت سازهای (SHM) با استفاده از پاسخ دینامیکی سازه جزء روشهای محبوب در زمینهی تعمیر و نگهداری سازهها محسوب میشوند. پایش سلامت سازهی پل با دو رویکرد، پایش مستقیم و غیرمستقیم انجام میگیرد. در پایش مستقیم، چندین حسگر در نقاط مختلف پل نصب میشوند و خودرویی با مشخصات معلوم به عنوان محرک از روی پل عبور میکند. اما در پایش غیر مستقیم، حسگر روی خودرو نصب میشود. در این حالت، خودرو علاوهبر محرک بودن به عنوان گیرنده نیز عمل میکند. در هر دو روش، پاسخ دینامیکی حاصل از اندرکنش پل_خودرو که به صورت تیر مستقیم و خمیده تحت بار متحرک مدلسازی شدهاند، به عنوان سیگنال ورودی به الگوریتمهای جداسازی سیگنالهای ناپیدا (BSS) داده میشود. تحلیل مؤلفههای مستقل (ICA) و شناسایی کور منابع (SOBI) دو الگوریتم اساسی تکنیک BSS هستند. یکی از خروجیهای این الگوریتمها، مودشکلهای سازهی پل هستند. جهت صحتسنجی نتایج از مقایسه آن با نتایج حاصل از روش تحلیلی اجزای محدود استفاده گردیده است. در پایان، با استفاده از مودشکلهای بدست آمده، شناسایی محل آسیب در پلهای مستقیم و خمیده انجام گرفته است. نتایج بدست آمده نشان دهندهی توانایی، صحت و دقت مناسب روش جداسازی سیگنالهای ناپیدا در زمینهی دینامیک سازه است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#پایش سلامت سازهی پل #اندرکنش پل-خودرو #تکنیک جداسازی سیگنالهای ناپیدا #اشکال مودی سازه #انحنای شکلمودی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: