پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معماری و شهرسازی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
مریم شفیعی [پدیدآور اصلی]، امیر محسن نیکزاد[استاد راهنما]، سارا دادپور[استاد مشاور]
چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی و تحلیل شاخصها و راهکارهای تأثیرگذار عوامل اجتماعی و کالبدی محیط آموزشی بر دستاورد تحصیلی دانشجویان در سطح دانشگاه صنعتی شاهرود واقع در استان سمنان میباشد. همچنین نشان میدهد 8 شاخص موردنظر ازجمله ویژگیهای شخصیتی دانشجو، ویژگیهای آموزشی اساتید و برنامه تحصیلی از بعد محیط اجتماعی دانشگاه و نیز دسترسی، ایمنی و امنیت، زیباییشناختی و فضای سبز، محیط داخلی کلاس، کاربری و فعالیت از بعد محیط کالبدی دانشگاه تا چه میزان در دستاورد تحصیلی دانشجویان نقش مؤثری ایفا میکند. جهت گردآوری و تجزیهوتحلیل دادهها، روش توصیفی - تحلیلی بکار گرفته شد .از میان 14 دانشکده، سه دانشکده علوم ریاضی، مهندسی معماری و شهرسازی و مهندسی شیمی و مواد با تعداد 1182 دانشجو خانم و آقا به طور تصادفی انتخاب و تعداد 300 پرسشنامه معتبر باتوجهبه عدد آزمون کوکران (290) به حد کفایت به دست آمد. پایایی پژوهش با آزمون آلفا کرونباخ بوده که ضریب آلفا کرونباخ 0.942 و بالاتر از 0.7 به دست آمد و روایی محتوا نیز با تشخیص اساتید مربوطه و صاحبنظران تأیید گردید. در بخش آمار استنباطی از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 26 و نیز با بهکارگیری مدل معادلات ساختاری و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 به بررسی مسیرهای مشخص شده پژوهش مطابق با مدل مفهومی پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که تأثیر محیط کالبدی آموزش با ضریب مسیر (0.409) بر دستاورد تحصیلی بیشتر از تأثیر محیط اجتماعی آموزش با ضریب مسیر (0.230) میباشد. همچنین از میان مؤلفههای محیط اجتماعی و کالبدی آموزشی به ترتیب محیط داخلی کلاس، زیباییشناختی و فضای سبز، شخصیت دانشجو و ایمنی و امنیت تأثیر معنیداری بر دستاورد تحصیلی دانشجویان داشته است. در پایان راهکارها و پیشنهادهای پژوهشی، کاربردی و اجرایی بر پایه تحلیلها عنوان گردید.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#محیط آموزشی #دانشجویان #دستاورد تحصیلی #دانشگاه #مدلسازی معادلات ساختار
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: