پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معماری و شهرسازی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1398
پدیدآورندگان:
عذرا رفیع [پدیدآور اصلی]، مسعود طاهری شهرآئینی[استاد راهنما]، محمدرضا ربیعی[استاد مشاور]، شیائوشان یانگ [استاد مشاور]
چکیده: امروزه پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که بیشتر توجه طراحان وبرنامه ریزان در فضاهای آموزشی معطوف به فضاهای داخلی و کلاس هاست. اما در دهه های اخیر با تغییر و تحولاتی که در عرصه آموزش به وجود آمده لزوم توجه به فضاهای باز و ایجاد فضاهای اجتماعی در محوطه دانشگاه برای تعاملات اجتماعی که موجب سرزندگی، شور و نشاط در بین دانشجویان شود، امری بدیهی وضروری تلقی می شود. با این وجود، شرایط آسایش حرارتی و احساس حرارتی کاربران در محیط های روباز در فضاهای آموزشی مورد کاوش و بررسی قرار نگرفته است. در نتیجه، در این پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به ارائه مفاهیم تاثیرگذار در آسایش حرارتی پرداخته شده است. در ادامه با هدف بررسی شرایط آسایش حرارتی در حیاط مرکزی محیط های دانشگاهی مطالعه ای میدانی در پردیس فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد. به طوریکه شرایط حرارتی در فضای باز بر اساس اندازه‌گیری پارامترهای مهم آب و هوایی مورد بررسی قرار گرفت، همگام با آن درک حرارتی افراد به طور همزمان با استفاده از پرسشنامه ارزیابی شد. در آخر نیز با استفاده از شبیه سازی در نرم افزار ENVI-met به بررسی بهترین جهت گیری در حیاط مرکزی در تابستان پرداخته شده است. سرانجام، نتایج مطالعات میدانی نشان داد که دو پارامتر میانگین دمای تابشی و سرعت باد به عنوان مهمترین عوامل تاثیر-گذار در آسایش حرارتی حیاط هستند. همچنین دمای ترجیحی دانشجویان 21.5 درجه سانتی گراد محاسبه شد. علاوه براین، نتایج شبیه سازی ها نشان داد که جهت گیری صفر درجه می تواند زاویه مطلوب در حیاط مرکزی باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: آسایش حرارتی #فضای باز #پردیس های دانشگاهی #حیاط مرکزی #جهت گیری مطلوب #ENVI- met

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)