پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
مصطفی مجرمی [پدیدآور اصلی]، علی اکبر حسنی[استاد راهنما]
چکیده: این پژوهش با هدف تدوین نظامنامه نوآوری و طراحی مدل بلوغ نوآوری برای ارزیابی و ارتقای سطح نوآوری سازمانها انجام شدهاست. با استفاده از روش دلفی فازی و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامههای تکمیل شده توسط خبرگان، ۸۷ مؤلفه کلیدی از مجموع ۹۲ مؤلفه شناسایی شدهی اولیه در ۱۱ شاخص تأثیرگذار بر نوآوری شامل تجزیه و تحلیل مشتریان، فرصتهای بهبود داخلی سازمان، قوانین و نهادهای حاکمیتی - نظارتی، آمادگی منابع انسانی، آمادگی سازمانی، تایید ایده، برنامهریزی اجرای ایده، استراتژی نوآوری، سازماندهی نوآوری و فرهنگ نوآوری تأیید شدند. سپس با استفاده از روش نقشه شناختی فازی، چگونگی روابط بین شاخصها نشان داده شدهاست. بر این اساس، شاخص «تجزیه و تحلیل نظارتی بازار» بهعنوان تأثیرگذارترین، «فرهنگ نوآوری» بهعنوان تأثیرپذیرترین و «استراتژی نوآوری» بهعنوان محوریترین شاخص در نظامنامه نوآوری شناسایی شدهند. همچنین با توجه به مؤلفههای تایید شده، مدل بلوغ نوآوری در ۶ سطح طراحی شد که سازمانها میتوانند با ارزیابی خود بر مبنای آن، نقاط قوت و ضعف مدیریت نوآوری را تشخیص داده و با اجرای راهکارهای پیشنهادی، سطح بلوغ نوآوری خود را ارتقا دهند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی با رویکرد تحلیل دادهها به روش دلفی فازی است. یافتههای این مطالعه ابزاری عملیاتی برای سازمانها فراهم میکند تا با تمرکز بر شاخصهای کلیدی، چالشهای نوآوری را کاهش داده و جایگاه رقابتی خود را تقویت کنند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#مدیریت نوآوری #نظامنامه نوآوری #مدل بلوغ نوآوری #دلفی فازی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: