پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1400
پدیدآورندگان:
محبوبه اسماعیلی‌حصاری [پدیدآور اصلی]، محمود رحیمی[استاد راهنما]، محمد میرباقری جم[استاد مشاور]
چکیده: انتشار کتاب در هر کشوری از مهمترین شاخص‌های رشد فکری و معنوی است و نشر به عنوان فعالیتی فرهنگی از شریان‌های اصلی جامعه پویا و رو به توسعه است. همچنین یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی کیفیت بخشی به زندگی فرهنگی و فکری جامعه ایرانی است. از این رو دولت‌ها و نهادهای فرهنگی در تلاش هستند که چاپ و نشر کتاب در کشور گسترش یابد. تحقیق پیش‌رو به بررسی متغیرهای اقتصادی مؤثر بر چاپ و نشر کتاب در ایران بین سال‌های 1357 تا 1398 پرداخته است. داده‌های تحقیق با استفاده از نرم افزار ایویوز و مدل داده‌های ترکیبی تخمین زده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که، متغیرهای نرخ تورم، نرخ ارز، ترکیب جنسی جمعیت و نرخ بهره معنادار و اثر منفی بر نشر کتاب داشته، متغیرهای نرخ باسوادی، قیمت کاغذ، جمعیت کل معنادار و اثر مثبتی بر چاپ و نشر کتاب دارند و متغیر میانگین سنی جمعیت و درآمد بر نشر کتاب در کشور تأتیرگذار نبودند. نتایج این مطالعه می‌تواند سیاست‌گذاران فرهنگی کشور را در تصمیم‌گیری حوزه نشر کتاب یاری رساند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#چاپ و نشر کتاب؛ متغیرهای اقتصادی؛ داده‌های ترکیبی.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)