پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1399
پدیدآورندگان:
محمدحسین امیری هزاوه [پدیدآور اصلی]، شکراله زارع[استاد راهنما]
چکیده: با توجه به اهمیت وجود تونل و فضاهای زیرزمینی در مباحث معدنی و عمرانی لازم است مطالعات گستردهای درباره این موضوع و جوانب آن صورت پذیرد. دو روش کلی مکانیزه و سنتی ( چالزنی و انفجار ) برای حفر تونل وجود دارد. که روش چالزنی و انفجار در تودهسنگهای مقاوم و سخت هنوز کاربردیترین روش است. یکی از مخاطرات این روش آسیب ناشی از حفاری در اطراف محیط تونل است. به دلیل اثرات نامطلوب انفجار مانند افزایش هزینههای نگهداری، نرخ پیشرفت کم تونل، مسائل پایداری پیشبینی نشده، جریان آب و کاهش عمر تونل، هنوز هم از روشهای اندازهگیری میزان آسیب ناشی از حفاری استفاده میشود. هدف از انجام این پایاننامه، بررسی تاثیر پارامترهای موثر بر شکست دینامیکی در تودهسنگ اطراف تونل است.در ابتدا تئوریهای انفجار و مکانیزمهای آسیب ناشی از انفجار بیان شده است.در ادامه به بررسی روشهای مختلف پیشبینی این آسیبها پرداخته شده است. سپس با بیان مزایا، ویژگیها و اصول روش مدلسازی عددی این روش برای پیشبینی ناحیه آسیب ناشی از حفاری انتخاب و پس از آن حالتهای مختلف حفر تونل به وسیله نرمافزار UDEC شبیهسازی شده است. میزان ناحیه آسیب ناشی از حفاری به دست آمده با روشهای تحلیلی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. در ادامه تحلیل حساسیت نسبت به عوامل مختلف موثر بر ناحیه آسیب صورت پذیرفته است. مشخص شده است عواملی مانند چسبندگی ذاتی سنگ و فشار انفجار بیشترین نقش و زاویه اصطکاک داخلی سنگ کمترین نقش را در ناحیه آسیب بازی میکنند. در انتها نیز برای بررسی بیشتر و شبیهسازی شرایط تودهسنگ اثر تغییرات شاخص مقاومت زمینشناسی (GSI)سنگ در شعاع ناحیه آسیب مورد بررسی قرار گرفته است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تونل #مدلسازی عددی #EDZ #UDEC #GSI
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: