پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع دکتری > سال 1394
پدیدآورندگان:
اکبر سالمی [پدیدآور اصلی]، فرهنگ سرشکی[استاد راهنما]، مرتضی اسماعیلی [استاد راهنما]، سیدمحمد اسماعیل جلالی[استاد مشاور]
چکیده: توسعه روزافزون تونلسازی سپری نیاز به طراحی دقیق پوشش متشکل از قطعات پیش ساخته بتنی (پوشش سگمنتال تونل) را افزایش داده است. از طرفی به لحاظ قطعهای بودن این نوع پوشش، لحاظ نمودن اتصالات بین قطعات مذکور (سگمنت ها) ضروری است. در این راستا، مدلهای متعددی بر مبنای آنالیزهای تحلیلی و عددی و آزمایشات آزمایشگاهی و میدانی برای ارزیابی تاثیر اتصالات طولی و حلقوی پوشش ارائه شده است. اغلب روشهای مذکور با سادهسازیهایی همراه بوده و حتی در برخی مدلهای رفتاری توسعه یافته نیز سختی محل اتصالات، مستقل از تنش ایجاد شده در آن سطح ارائه شده است. مقدار این سختی تابعی از هندسه تماس، مشخصات مکانیکی اجزاء و شرایط بارگذاری میباشد. لذا با توجه به وابستگی سختی محل اتصال به مقادیر تنشهای نرمال بر سطح تماس، در تحقیق حاضر به منظور بررسی عملکرد برشی و نرمال سطوح اتصال طولی سگمنتها، حدود 100 آزمایش برش درزه در محدوده تنش نرمال 25/0 تا 2 مگاپاسکال، بر روی سطح اتصال صاف و شیاردار قطعات بتنی در سه حالت سطح اتصال ساده بتن با بتن، با نوار آببند و بولتدار انجام شده است. روند تغییرات مدولهای عکس العمل برشی (k_s) و نرمال (k_n) بر حسب تنش نرمال در محل اتصال (σ_n) در حالت تماس ساده بتن و اتصال نوار آببنددار، تک خطی و در حالت اتصال بولتدار، چند خطی بوده که بطور متوسط با دقت بالای %98 بدست آمده اند. در این تحقیق، تاثیر وجود نوار آببند بر روی ضرایب سختی نرمال و برشی توسط آزمایشات مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای مقایسه و ارزیابی میزان کارائی روابط ارائه شده و محدوده عملکرد مدولهای عکس العمل بدست آمده در محل اتصال سگمنتها در شرایط مختلف، مدلهای ساده تیر و فنر متعددی از یک پوشش سگمنتال تونل شهری، مورد تحلیل قرار گرفته است. در تحقیق حاضر مقدار ضریب سختی فنر پیچشی با بررسی و ارزیابی متون فنی سابق استخراج گردیده و تاثیر آن بر نتایج تحلیل مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین به منظور بررسی شرایط لازم برای تحقق رفتار لغزشی و عملکرد بولت در محل اتصال طولی سگمنتهای بولتدار، تاثیر هر کدام از پارامترهای محیطی دخیل در مدلسازی و حساسیت رفتار غیرخطی سطح تماس بولتدار، نسبت به تغییرات هر پارامتر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. از طرفی برای ارزیابی رفتار تماسی اتصالات طولی بین سگمنتها در حالت سه بعدی، بر اساس نتایج آزمایشات درزه مذکور، ضریب اصطکاک مناسبی برای المان تماس اصطکاکی ارائه شده و با مقادیر موجود در ادبیات فنی گذشته و همچنین زاویه اصطکاک لغزش آزاد نمونههای بتنی بدست آمده از آزمایش شیبسنجی قطعات بتنی، نیز ارزیابی شده است. لذا مدل المان محدود سه بعدی از نمونه بتنی آزمایشگاهی با سطح تماس سخت و اصطکاکی از محل اتصال دو قطعه بتنی ساخته شده و با برخی نتایج آزمایشگاهی کالیبره گردید. در نهایت مدل المان محدود سه بعدی کالیبره شدهای از یک حلقه کامل پوشش سگمنتال تونل واقعی ساخته شده و در شرایط یکسانی با مدل دو بعدی ساده تیر و فنرهای تماسی پیشنهاد شده در این تحقیق، مقایسه شده است. نتایج کلی این تحقیق نشان دهنده آن است که مدل تیر و فنرهای تماسی پیشنهاد شده در این تحقیق به سادگی و با دقت مناسب میتواند برای ارزیابی رفتار پوشش سگمنتال تونل مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تونل سازی مکانیزه #پوشش سگمنتال #سگمنت #اتصالات طولی #آزمایش برش درزه #المان تماس #ضرایب سختی برشی #نرمال و پیچشی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: