پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1393
پدیدآورندگان:
امیر زرین [پدیدآور اصلی]، شکراله زارع[استاد راهنما]، سیدمحمد اسماعیل جلالی[استاد راهنما]
چکیده: یکی از ماشین آلات حفاری برای ایجاد فضاهای زیرزمینی، ماشین حفاری تمام مقطع (TBM) میباشد. در کنار استفاده از این ماشین، به منظور جلوگیری از نشست زمین و ورود جریان آب به داخل تونل حفر شده و نگهداری از ماشین و تجهیزات مربوط به آن و تسریع انجام پروژه، در حین حفاری از سگمنتهای پیشساخته بتنی استفاده میشود. به کارگیری این نوع قطعات بتنی به علت تفاوت میان شعاع حفر شده توسط دستگاه و شعاع خارجی سگمنتها مستلزم استفاده از دوغاب به عنوان ماده پرکننده فضای خالی میان سگمنت و دیواره حفر شده میباشد. این دوغاب به علاوه برای کاهش نشست زمین، اتصال یکنواخت و یکدست میان زمین و سگمنت و نگهداشتن سگمنتهای به کار برده شده در جای خود به کار میرود. این نوع دوغاب از مخلوط موادی از قبیل سیمان، بنتونیت، آب و مواد افزودنی دیگر با نسبتهای خاص ساخته میشود. با توجه به موارد استفاده این نوع دوغاب، هدف از انجام این پروژه ارائه طرح اختلاط به منظور استفاده در عملیات تزریق پشت سگمنت در پروژه خط 7 متروی تهران میباشد. در این پروژه با توجه به سطح آبهای زیرزمینی و موقعیت تونل، طرح اختلاط ارائه شد.
دوغاب مناسب، دوغابی میباشد که تمامی ملزومات اجرایی، فنی و هزینه ای را به خوبی تأمین نماید. بدین منظور، در مرحله اول آزمایشات، از میان 60 طرح اختلاط، 9 طرح که از لحاظ فنی و هزینهای دارای شرایط مناسب بودند انتخاب شدند. در مرحله بعد، درصد آبانداختگی و گرانروی مارش 9 نمونه اندازهگیری شد و در نهایت با توجه به استانداردهای موجود، 2 نمونه برگزیده شد. در مرحله بعد به این دو نمونه مقادیر مختلف افزودنی ضد آب شستگی و سیلیکات سدیم افزوده شد و سپس زمان ژل شدگی هر یک از نمونهها اندازه گیری شد. در این مرحله از میان 130 نمونه، 24 نمونه دارای شرایط استاندارد بودند. در مرحله آخر، پایداری نمونهها در برابر آب شستگی و مقاومت فشاری هر یک از این 24 نمونه تعیین شد و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده دوغابی با میزان مصالح ۴۰۰ کیلوگرم سیمان، ۴۵ کیلوگرم بنتونیت، ۴ کیلوگرم دیرگیر،70 کیلوگرم سدیم سیلیکات، 4/2 کیلوگرم افزودنی ضد آب شستگی نوع K(6/0 % وزن سیمان) و ۸۵۱ کیلوگرم آب برای یک متر مکعب دوغاب تعیین شد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#مترو خط ۷ مترو تهران #تونلسازی مکانیزه #تزریق پرکننده #دوغاب دو جزئی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: