پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
رضا قدیری نژاد [پدیدآور اصلی]، محمد حسین تبار مرزبالی[استاد راهنما]
چکیده: استفاده از ماشین القائی روتور سیم‌پیچی‌ شده به شکل گسترده و در کاربردهای مختلفی ازجمله توربین بادی توان ‌متوسط و سیستم‌های بالابر رایج است. از آنجا که ماشین‌ها معمولاً در شرایط سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، پایش وضعیت در آن‌ها ضروری است. اثرهای الکتریکی و مکانیکی مختلفی جهت تشخیص خطای الکتریکی و مکانیکی در ماشین‌های الکتریکی به کار گرفته شده‌ است که ازجمله می‌توان به اثر جریان استاتور، ارتعاش، انتشار صوتی و شار سرگردان اشاره نمود. در سال‌های اخیر، استفاده از اثر جریان استاتور جهت تشخیص خطا به علت سادگی، به‌ صرفه ‌بودن و دسترسی آسان، مورد توجه بیشتری در مقایسه با روش‌های رایج قبلی همچون صوت و ارتعاش قرار گرفته ‌است. در این پژوهش روش اثر جریان استاتور مبتنی بر تبدیل چِرپ-زِد جهت تشخیص خطای نامتعادلی روتور در ماشین‌های القائی معرفی شده ‌است. در روش پیشنهادی، عملگر انرژی تیگر-کایزر در مرحله پیش‌پردازش سیگنال جهت دمدولاسیون فرکانس مشخصه ی خطا و در راستای غلبه بر اثر نشت طیفی اعمال می‌گردد . این روش به جهت وضوح طیفی بالاتر از دقت بیشتری برخوردار است. علاوه ‌بر این بار محاسباتی در مقایسه با روش رایج تبدیل سریع فوریه کاهش می‌یابد. روش پیشنهادی به کمک جریان تحلیلی و تجربی استاتور در موتور القائی روتور سیم‌پیچی ‌شده و در شرایط سالم و خطادار آزموده شده ‌است. نتایج به دست آمده حاکی از صحت کارایی روش پیشنهادی در تشخیص خطای نامتعادلی روتور به شیوه اثر جریان استاتور در موتور القائی روتور سیم‌پیچی ‌شده است. .
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی : تشخیص خطا #پایش وضعیت #تحلیل اثر جریان استاتور #ماشین القائی روتور سیم پیچی شده #تبدیل سریع فوریه
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)