پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
فاطمه بهرویفر [پدیدآور اصلی]، حبیب احمدی[استاد راهنما]، محمد جعفری[استاد راهنما]
چکیده:
دکلهای انتقال نیرو یکی از مهمترین اجزای شبکه برقرسانی میباشند که ﺑﺎﯾﺪ وزن ﺑﺴﯿﺎر ﺳﻨﮕﯿﻦ کابلها را ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ارﺗﻔﺎع اﯾﻤﻦ از زﻣﯿﻦ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ. دکلهای انتقال نیرو به دو دسته دکلهای مشبک (لتیس) و دکلهای تکپایه (تلسکوپی) تقسیم میشوند. بهدست آوردن زمین در مناطق شهری برای نصب دکلهای مشبک بسیار دشوار است، لذا دکلهای تکپایه جایگزین مناسبی هستند. دکلهای انتقال نیرو در شرایط آبوهوایی مختلف استفاده میشوند که بار ناشی از باد غالبترین بارگذاری است. این سازهها در حالت استاتیکی، تحت بارِ وزن کابلها و مقرهها و وزن برف و یخ در مناطق سردسیر میباشند. دکلهای انتقال نیرو به دلیل وزش باد و خرابی یک طرفه کابل در معرض خمش دینامیکی، به حالت تیر یکسرگیردار قرار میگیرند یا ممکن است در معرض ضربههای وسیله نقلیه قرار گیرند. از این جهت، آنالیز ارتعاشی این دکلها و همچنین تعیین فرکانس طبیعی و مودهای ارتعاشی از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه، تمایل به استفاده از مواد کامپوزیتی در سازه برجهای انتقال بهشدت افزایش یافته است. لذا مطالعه دقیق رفتار دینامیکی دکلهای انتقال نیرو، ساخته شده با مواد کامپوزیت که سازههایی بلند بهشمار میروند دارای اهمیت میباشد. در این تحقیق، ارتعاشات دکل تلسکوپی انتقال قدرت کامپوزیتی از نوع ۶۳ کیلوولت دومداره تحت بارگذاریهای مختلف بررسی میگردد. معادلات حاکم بر سیستم بهروش انرژی با استفاده از نظریه تیر اویلر-برنولی بهدست میآیند و از روش گلرکین برای گسستهسازی معادلات استفاده میشود. معادله مشخصه سیستم و پاسخ ارتعاشی دکل تحت بارگذاریهای مختلف بهدست میآید. اثر ضخامت دیواره، وزن دکل، وزن بازوها و زاویه جهتگیری لایهها بر فرکانس طبیعی و پاسخ ارتعاشی بررسی میگردد. همچنین، نتایج با تحلیل حاصل از نرمافزار مقایسه میشود. وزن دکل از جنس فولاد و کامپوزیت با هم مقایسه میگردد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ارتعاشات #دکل انتقال نیرو #تیر اویلر-برنولی #تیر یکسرگیردار #کامپوزیت #روشحل گلرکین.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: