پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1390
پدیدآورندگان:
امیر نیازمند [پدیدآور اصلی]، محمود فرزانه گرد[استاد راهنما]، مهدی دیمی دشت بیاض [استاد مشاور]
چکیده: با توجه به تولید روز افزون خودرو و در پی آن افزایش مصرف انرژی بخصوص دو فرآورده بنزین و گازوئیل و نیز بحران آلودگی هوا و هزینههای سنگین جهت پالایش و واردات این دو فرآورده و سایر عوامل سیاسی ناشی از تحریمها، مسئولان و صاحبنظران بخش انرژی به فکر سوختی جایگزین برای این دو فرآورده شدند. با توجه به اینکه کشور ایران با دارا بودن 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی در رتبه دوم این ذخایر در سطح جهان قرار دارد، بیشترین توجه معطوف به گاز طبیعی شد.
گاز طبیعی برای فشردهسازی از خطوط گاز شهری با فشار MPa 5/1 وارد جایگاههای CNG میشود. در این جایگاهها، فشار گاز تا فشار MPa 25 افزایش مییابد. کمپرسورها مهمترین قسمت در جایگاه میباشد و از آن به عنوان قلب ایستگاه یاد میشود. کمپرسورهای موجود در جایگاهها معمولا از نوع رفت و برگشتی بوده و به کمپرسورهای سیلندر پیستونی معروفند .
در تحقیق حاضر ابتدا نقش کمپرسورهای رفت و برگشتی در جایگاههای CNG بررسی می شود. بعد از آن نحوه ی عمل کمپرسورهای رفت و برگشتی، طرحهای اصلی و اجزای مختلف آن مورد مطالعه قرار میگیرند. سپس به بیان تعدادی از معادلات حالت قابل استفاده برای گاز طبیعی پرداخته شده است. در ادامه معادله حالت AGA8 و روابط آن که در این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته است به صورت جامع معرفی می شود. سپس فرآیند مدلسازی کمپرسورهای رفت و برگشتی و معادلات حاکم بر آن همراه با الگوریتم حل برای دو حالت گاز ایده آل و گاز واقعی توضیح داده شده است.
در نهایت فرآیند فشرده سازی گاز در مراحل مختلف و نمودارهای مربوط به آن برای حالت گاز ایده آل و حالت واقعی بررسی شدهاند. همچنین فرآیند فشرده سازی برای ترکیب گازهایی که در میدان های مختلف گازی وجود دارند مورد مطالعه قرار می گیرند. نرمافزاری که در این مطالعه مورد استفاده قرار میگیرد متلب می باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شبیه سازی #ترمودینامیک #کمپرسورهای دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: