پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1398
پدیدآورندگان:
علی مولایی [پدیدآور اصلی]، رضا نادری[استاد راهنما]، فرشید جندقی علائی[استاد راهنما]
چکیده: موج‌شکن‌ها سازه‌هایی هستند که بنادر و سواحل را در مقابل امواج و جریان‌های ساحلی محافظت می‌کنند. استفاده از موج‌شکن به عنوان یکی از اجزای جداناپذیر در بنادر به منظور مقابله با نیروهای وارده از‌طرف امواج و همچنین فراهم نمودن محیطی امن جهت بارگیری و تخلیه کشتی ها الزامی است. موج‌شکن‌های توده‌سنگی به واسطه‌ی دلایل اقتصادی پرکاربردترین موج‌شکن‌ها می‌باشد. امروزه در بنادر پالایشگاهی این احتمال وجود دارد که خط لوله انتقال محصولات نفتی با بخشی از موج شکن تعبیه شده برای حفاظت از بندر تداخل داشته باشد که این مسئله عدم قطعیت‌هایی را پیرامون اندرکنش لرزه ای این مجموعه به همراه دارد، نمونه‌ای از این وضعیت در طراحی خطوط انتقال بندر پتروشیمی پارس جنوبی مشاهده می‌شود. در این بندر به منظور انتقال محصولات نفتی به محل اسکله‌های بارگیری، خط لوله از روی تاج موج‌شکن توده‌سنگی عبور کرده است. در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار Abaqus به مدل سازی موج‌شکن پارس جنوبی پرداختیم. در ابتدا میزان نشست موج‌شکن تحت بار استاتیکی و دینامیکی (زلزله) مورد بررسی قرار گرفت، سپس با توجه به حساسیت خط لوله عبوری نسبت به نشست در زمان زلزله نشست تکیه‌گاه خط لوله بوسیله کوبیدن شمع در مقطع موج‌شکن بررسی شده است. به منظور بررسی تأثیر پارامترهای مختلف هندسه شمع نظیر طول و سطح مقطع شمع مدل‌هایی با طول و سطح مقطع مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ها نشان داد اندرکنش موج‌شکن و شمع موجب بروز برخی پیچیدگی‌ها در رفتار لرزه‌ای موج شکن می‌شود و استفاده از سیستم موج‌شکن - شمع منجر به بهبود رفتار لرزه ای موج شکن پارس جنوبی خواهد شد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#اندرکنش لرزه‌ای #موج‌شکن توده سنگی #زلزله #شمع #جابجایی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)