پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1396
پدیدآورندگان:
شیرین احمدی [پدیدآور اصلی]، علی کیهانی[استاد راهنما]، امید خادم حسینی[استاد مشاور]
چکیده: سازههای پل به عنوان بخش مهمی از شبکهی ارتباطی، تحت افت مداوم قرار دارند و نظارت بر آنها جهت اجرای زود هنگام عملیات پیشگیرانهی آسیب، امری ضروری است. بر این اساس در پایان نامهی حاضر با استفاده از روش شناسایی غیر مستقیم، به سلامتسنجی و شناسایی پارامترهای مودال پل پرداخته شده است. در حالت کلی، سلامتسنجی پل به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام میشود. روشهای مستقیم شامل نصب سنسور بر روی سازهی پل میباشد و در روشهای غیر مستقیم، خودروی مجهز به شتاب سنج از روی پل عبور کرده و به ثبت پاسخهای دینامیکی پل میپردازد. در سالهای اخیر، روشهای غیر مستقیم به علت مزایایی که فراهم میسازند، جایگزین روشهای مستقیم شده است. از سوی دیگر، الگوریتم بهینهیابی جستجوی ذرات باردار به ندرت جهت سلامتسنجی پل بکار برده شده است.
روش ارائه شده در پایان نامهی حاضر، بر خلاف روشهای رایج انتقال از حوزهی زمان به حوزهی فرکانس، مبتنی بر استفاده از روش بهینهیابی میباشد. لذا در گام نخست با استفاده از روابط اندرکنش پل-خودروی عبوری، مدلسازی حرکت خودرو از روی پل انجام شده است. سپس با در اختیار داشتن شتاب خودروی عبوری، سختی پل (که شاخصی مناسب جهت تعیین وضعیت سلامت سازه میباشد) و برخی خصوصیات خودرو، به عنوان متغیرهای بهینهیابی در نظر گرفته شده است. در نهایت به کمک الگوریتم بهینهیابی جستجوی ذرات باردار، مقادیر متغیرها به گونهای تعیین شده است که اختلاف پاسخ شتاب بین حالت واقعی و مقادیر بدست آمده از الگوریتم در هر گام کمینه گردد. نتایج نشان میدهد که روش پیشنهادی، امکان شناسایی پارامترهای سیستم پل-خودرو از شتابهای خودروی عبوری را فراهم میسازد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#روشهای غیر مستقیم سلامت سنجی #الگوریتم جستجوی ذرات باردار #تشخیص آسیب #پارامترهای دینامیکی پل #شتابهای خودروی عبوری دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: