پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > فيزیک و مهندسی هسته ای > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1397
پدیدآورندگان:
حسن توکلی پلگرد [پدیدآور اصلی]، کاظم بی تقصیر فدافن[استاد راهنما]، راضیه مراد [استاد مشاور]
چکیده: پلاسمای کوارک گلوئون فاز تازه ای از ماده است که شامل کوارک ها و گلوئون هایی است که به طور مجانبی آزادند. این فاز جدید از برخورد یون های سنگین نسبیتی مثل طلا یا سرب در برخورد دهنده RHIC و LHC پدید آمده است. با تولید این فاز جدید در برخورد دهنده ها، این امیدواری به وجود آمده است که بتوان جزئیات تازه ای از نظریه کوانتومی رنگ را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار داد. در این پایان نامه فیزیک جت هایی که در محیط پلاسمای کوارک‐گلوئون به وجود می آیند، بررسی می شود. جت ها در نظریه کوانتومی رنگ از برخورد پروتون ها پدید می آیند. بنابراین انتظار این است که در برخورد یون های سنگین نسبیتی هم این جت ها به وجود آیند. ولی به دلیل وجود پلاسمای کوارک گلوئون رفتار آن ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال به دلیل این پلاسما جت پس از طی فاصله ای ذوب و ناپدید می شود. این کمیت طول توقف نامیده می شود. ازآن جاکه ثابت جفت شدگی دراین محیط قوی است نمی توان از روش های اختلالی معمول در فیزیک، جت ها را مطالعه کرد. به این منظور از تناظر پاد‐ دوسیته/نظریه میدان همدیس (AdS/CFT) استفاده می شود. در یک طرف این تناظر فضا-زمان پاد-دوسیته(AdS) حضور دارد و در طرف دیگر این تناظر فیزیک نظریه های میدان همدیس (CFT) است که مرتبط با نظریه میدان کوانتومی یانگ-میلز و در حضور ابرتقارنی است. در این پایان نامه از AdS/CFT به عنوان یک ابزار جهت مطالعه جت ها استفاده می نماییم. ابتدا مساله جت ها را در دمای صفر و بدون در نظر گرفتن پلاسما بررسی می کنیم. دوگان این مساله فضازمان AdS است. سپس نظریه دمادار را مطالعه می کنیم. در این مورد اثر دما با در نظر گرفتن یک سیاهچاله در فضا‐زمان AdS مطالعه می شود. بنابراین طول توقف به معنی سقوط ریسمان به درون افق رویداد سیاهچاله می باشد. در این پایان نامه جت را بوسیله ریسمان باز در حال سقوط در فضازمان مورد نظر معرفی می کنیم. کنش این ریسمان را محاسبه کرده و معادله حرکت را به دست می آوریم. سپس به روش عددی معادله حرکت را حل می کنیم. نشان می دهیم که بر روی ریسمان در حال سقوط افق تشکیل نمی شود، چرا که در این تناظر ثابت جفت شدگی توفت بی نهایت است. با معرفی تصحیح های گرانشی مربعی مقادیر واقعی تر این ثابت را می یابیم. این تصحیح به نام ثابت گاوس-بونت شناخته می شود. نشان داده می شود که با در نظر گرفتن این تصحیح ها طول توقف کاهش می یابد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#هولوگرافی #جت #پلاسمای کوارک گلوئون #طول توقف

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)