پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
فاطمه نجفی پور گنجه [پدیدآور اصلی]، علی دهقانی[استاد راهنما]
چکیده: از جمله عواملی که پیوسته توسط پژوهشگران در جهت بهبود شرایط اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است بررسی تأثیر عوامل مختلف بر تجارت در سطح بین‌الملل می‌باشد. در این زمینه، صادرات یک استراتژی اساسی برای تضمین بقا و رشد شرکت‌ها است. صادرات مزایای متعددی برای یک کشور دارد. ازجمله موجب رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، ایجاد درآمدهای ارزی، رشد و نوآوری صنعت و همچنین تنوع اقتصادی می‌شود و از این طریق می‌تواند نقش بسزایی در توسعه و شکوفایی اقتصادی یک کشور داشته باشد؛ بنابراین بررسی تأثیر عوامل مختلف بر صادرات حائز اهمیت می‌باشد. نتایج این پژوهش که اثر رقابت را بر صادرات صنایع با کد آیسیک دورقمی در طی بازه ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۸ با مدل داده‌های تابلویی به روش GLS(حداقل مربعات تعمیم‌یافته) توسط نرم‌افزار ایویوز مورد سنجش قرار داده است، نشان داد که رقابت ارتباطی معنادار با صادرات دارد و تأثیری منفی بر این امر داشته است. سایر متغیرهای پژوهش از جمله شدت تبلیغات، ارزش‌افزوده، نرخ ارز حقیقی، شدت تحقیق و توسعه، شاخص قیمت تولیدکننده و بهره‌وری نیروی کار ارتباط معناداری با صادرات داشته‌اند که پرداختن به آنها بر روند بهبود صادرات می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.  
کلید واژه ها (نمایه ها):
#صادرات #رقابت #شاخص تمرکز #حداقل مربعات تعمیم‌یافته
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)