پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > تربیت بدنی و علوم ورزشی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
مسعود شجری [پدیدآور اصلی]، هادی باقری[استاد راهنما]، علیرضا ناظمی[استاد مشاور]
چکیده: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار بشارتی هواداران فوتبال با نقش میانجی هم هویتی با باشگاه بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش اجرا توصیفی-همبستگی است که به روش مدل سازی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه هواداران باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران (استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان) بودند که تعداد 215 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از برگه ویژگیهای جمعیتشناختی و سه پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه رفتار بشارتی دوایر و همکاران (2015)، پرسشنامه هم هویتی میل و آشفورت (1992) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی لین و لیو (2011) استفاده شد. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش، از روش مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. همچنین، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی بر رفتار بشارتی هواداران تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین، سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر هم هویتی با باشگاه دارد؛ به علاوه، هم هویتی با باشگاه تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار بشارتی هواداران دارد. در مورد فرضیه میانجی نیز هم هویتی با باشگاه نقش میانجی معنادار و مثبتی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتار بشارتی هواداران ایفا میکند. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود باشگاههای فوتبال با تقویت سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد تعاملات بیشتر با هواداران، برگزاری رویدادهای جمعی و ارتقای حس همبستگی رفتارهای بشارتی هواداران و به دنبال آن هم هویتی با باشگاه را تقویت کنند. همچنین، طراحی برنامههایی برای افزایش تعلق خاطر هواداران به باشگاه میتواند بهعنوان راهبردی مؤثر در تقویت هم هویتی موردتوجه قرار گیرد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سرمایه اجتماعی #رفتار بشارتی #هم هویتی با باشگاه #هواداران فوتبال
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: