پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > تربیت بدنی و علوم ورزشی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
حدیثه فروغی [پدیدآور اصلی]، مجتبی رجبی[استاد راهنما]، رضا اندام[استاد مشاور]
چکیده: هدف پژوهش حاضر تأثیر فضیلت سازمانی بر عملکرد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نظر زمان مقطعی و جزو تحقیقات کمی میباشد. جامعه آماری این پژوهش نیز، معلمان تربیتبدنی شهر مشهد در سال تحصیلی 1403-1402(146 نفر) بوده که با استفاده از نمونهگیری در دسترس، تعداد 146 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد عملکرد بویل و همکاران (2019)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004)، سرمایه اجتماعی مبتنی بر مدرسه بلفی و همکاران (2015) بود. روایی این پرسشنامه ها توسط تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت ورزشی مورد بررسی و تایید قرار گرفت و به منظور تعیین پایایی پرسشنامهها یک مطالعه مقدماتی در بین معلمان تربیتبدنی شهر مشهد انجام گرفت و نتایج آلفای کرونباخ نشان داد که پرسشنامه ها از پایایی قابل قبولی برخوردار است. برای بررسی فرضیه های تحقیق از روش معادلات ساختاری از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 و اسمارت پیالاس4 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فضیلت سازمانی تأثیر مثبتی بر عملکرد معلمان دارد. به علاوه فضیلت سازمانی به شکل معناداری باعث تقویت سرمایه اجتماعی می شود، که به نوبه خود رابطهای مثبت با عملکرد کارکنان برقرار میکند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی به عنوان عاملی کلیدی عمل کرده و نقش میانجی را ایفا میکند، به طوری که افزایش ارتباطات مثبت و اعتماد در محیط کار، به ارتقاء کیفیت عملکرد معلمان منجر میشود. به طور کلی، با ایجاد شبکههای همکاری میان معلمان، مدیران و سایر اعضای کادر آموزشی می توان منجر به تقویت روابط اجتماعی و همکاریهای گروهی و همچنین از طریق برنامههای تشویقی و جوایز برای معلمان و دانشآموزان، موجب ترویج فضیلتهای اخلاقی و سازمانی در مدارس شد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#اعتماد #صداقت #شبکه های ارتباطی #دانش آموزان #تربیت بدنی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: